zondag 19 januari 2014

Nieuw...in 1885

Zo nu en dan laat ik op Nuttig en Fraai een aankoopje zien op handwerkgebied. Mijn lief kocht dit knoopsgatenschaartje voor mij en eergisteren arriveerde dat met de post. Het is een angstaanjagend gevaarte en bovendien niet heel handig in het gebruik. Wel een prachtige aanwinst natuurlijk voor De Verzameling. Als je het schaartje open doet komt er een soort verstelbaar hakbijltje tevoorschijn. Niet bepaald iets voor kinderhandjes. Het model is gepatenteerd 21 april 1885 en ik denk dat mijn schaartje ook ongeveer even oud is. Vermoedelijk heeft de nieuwe uitvinding niet heel lang opgang gemaakt. Hier zie je het bij een deel van mijn andere knoopsgaten schaartjes. Ook het nieuwe schaartje is verstelbaar, net zoals de meeste andere knoopsgaten schaartjes. Ik vermoed dat deze bedoeld is voor wat zwaardere stoffen, maar zeker weten doe ik dat niet. Op deze site vond ik een identiek exemplaar..er zijn er dus minstens twee van gemaakt ;) Deze foto laat nog twee bijzondere schaartjes zien waar ik eerder over schreef. Ik ga nog even handwerken, al zal dat niet aan het festonneren van knoopsgaten zijn. Fijne zondag allemaal

17 opmerkingen:

betty prins zei

mooie aanwinst Marcella! In onze ogen ziet het er misschien wat onhandig uit, maar in die tijd was het vast een stap in de goede richting wb knoopsgaten in dikke legerstof ??

Jeanny zei

Prachtige verzameling hoor!!

Guusje, zei

Wat een mooie aanwinst en wát geweldig om je verzameling zo bij elkaar te zien.

Martine zei

Die oude schaartjes hebben ook wel iets weg van het gereedschap van de chirurgijn. Maar wel leuk om dit te verzamelen.

Anoniem zei

Leuk dat je weer iets 'nieuws' bij je verzameling hebt.Je hebt er al heel wat liggen.
Mijn Moeder had ook een schaar met een schroefje erin-waar het gebleven is???
gezellige avond
groetjes,Truus uit Drenthe

Phebe and Jane zei

Leuk hoor, je verzameling! Maar houd je kleindochter maar uit de buurt!
Groetjes,
Marian

Rennie zei

Jeetje wat een eng apparaat. Wel leuk om ze te verzamelen. Je kunt zo de arbeidsmarkt op als doktersassistente.

Anoniem zei

Wat bijzonder, ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er speciale schaartjes voor gemaakt waren! Leuk om mee te mogen kijken Jeanny! Groetjes!!

Lida zei

Vond onlangs bij het opruimen van mamma's huis ook een knoopsgaten schaartje, wist niet dat zij dat had, maar zoveel als jij er hebt, gaaf!
Wat een bijzondere modellen! Ga lekker verder neuzen, zoveel moois!
Groetjes
lida

AnitaS zei

Wat een mooie aanwinst voor je verzameling.

Basje zei

knoopsgaten schaar, Er Ligt er hier een waar vele gaatjes mee gemaakt zijn, Mijn moeder kon dat heel netjes, ik niet ik had gelukkig een mas58355533chien. Basje

Gerard zei

Een leuke verzameling schaartjes heb je! Hoeveel schaartjes heb je nu bij elkaar? Zitten ze in een doos of lade of zijn ze permanent tentoongesteld?

Anoniem zei

Eindelijk! Het lukt me maar niet om op je blog te reageren. Ik heb nu een nadere browser genomen. Even kijken of het nu wel gaat. Anny.

Anoniem zei

Ja, dit lukt! Ik wilde eigenlijk iets zeggen als: wat een griezelig ding, weet je wel zeker dat hij niet in de collectie van je echtgenoot thuis hoort! En dat quiltje: dat bestaat uit maar 2 mallen: een vierkate van 1 inch en een diagonale. Zo zijn alle blokjes opgebouwd! Dus een flying geese heeft een naadje in het midden. Ik weet nog niet of ik dat wel wil!

Anoniem zei

Oei, dat was ik ook. Anny

josé zei

Geweldig mooie verzameling, en wat lief van jou lief.

Om dit als verrassing te doen.

Geweldig werkjes laat je zien.

Willy zei

Deze ziet er behoorlijk anders uit dan de rest van de verzameling. Een bijzondere aanwinst.