zondag 14 oktober 2012

heel merkwaardig

Gisteren was de jaarlijkse Activiteiten dag in Nijkerk, georganiseerd door merklappenvereniging Merkwaardig. Ik was al vroeg op pad en kon nog voor de eerste activiteiten die om half elf zouden beginnen aan de koffie en had zelfs nog tijd voor de eerste 'boodschapjes' bij een van de winkeltjes. Ik had zo hier en daar wat garen besteld en dat kon ik zonder portokosten nu mooi zelf meenemen. Op een merkwaardige dag kun je je van te voren opgeven voor verschillende workshops en lezingen en mijn keus was deze dag gevallen op een lezing van Erica Uten over de Ackworth School en de Quakers. Het bleek een geweldig interessant verhaal en Erica wist niet alleen veel te vertellen maar ze deed dat ook op een boeiende en humoristische manier; de negentig minuten vlogen om. Ik heb genóten! Eenmaal uit het warme zaaltje bleek de lunch al klaar te staan en stonden er lange rijen dames met een bordje in de hand om een keus te maken uit de diverse belegde broodjes, salade en kroketjes. Ik besloot even te wachten tot de ergste drukte wat over was en ging verder 'shoppen'.
Bij het Museum voor Naalkunst wist ik de hand te leggen op het laatste ontbrekende boekje van de zevendelige serie van Maria van Hemert: "Voortborduren aan grootmoeders handwerk". De serie is in de jaren veertig van de vorige eeuw geschreven in opdracht van de Nederlandse bond van plattelandsvrouwen. Toevallig vroeg mijn reisgenoot twee dagen geleden welk boekje bij mij nog ontbrak waardoor ik het ontbrekende nummer nog vers in mijn geheugen had ;) Bij de serie horen 24 platen. Het geheel geeft een uniek beeld van het Nederlandse handwerk van weleer.
Ook vond ik tot mijn grote geluk vier oude zakdoekjes
Mooi zijn ze en ook al heb ik er inmiddels heel wat,deze voegen weer wat toe aan de verzameling. Natuurlijk kwam er ook weer heel veel moois aan eigen handwerk uit de meegebrachte tassen. Ook dat hoort bij een geslaagde merkwaardig-dag. Terwijl ik mijn eigen meegebrachte handwerkjes showde werd ik diverse malen aangesproken door bloglezers, zó leuk. Een drietal lezers vroeg mij waarom ik niet zo vaak meer iets schreef over boeken. Omdat daarbij ook nog een bepaald boek ter sprake kwam ( ik had een tasje mee met zwierige kwastjes) en omdat de dames zo graag willen lezen welke boeken ik mooi vind laat ik hieronder nog een paar 'oudjes' zien uit de boekenkast.
Het boek Nappe heb ik al een jaartje in huis. Vriendin Trijnie zag het bij Elma, die het bij Naald en draad gekocht had in Roermond en na kort telefonisch overleg kwam het vervolgens bij mij terecht. Een superboek en de € 31 die ik er voor betaalde dik en dwars waard. Het boek beschrijft 30 verschillende kwastjes en andere versiersels en alleen kijken in het boek is al een feest:
Hier zie je 'Eleonora' een prachtig blauw en rijkelijk versierd 'balletje'. Achter in het boek staat in duidelijke tekeningetjes en schema's hoe je de verschillende ornamentjes kunt maken. Nappe, Rosalba pepi en Maria Rita Faleri ISBN 978-88-905335-0-1 Ander boekwerk wat ik eerder kocht is van de hand van Hennie en Sjoerd Stevan.
Het meest recente boek is 'Zwarte merklappen uit het Oldambt 1800-1880'. Ook deze uitgave is, net als de overige uitgaven van het Museum voor Naaldkunst een boek waar je vaak in kijkt en waar je lang plezier van hebt. Zwarte merklappen uit het Oldambt is in juli 2012 verschenen bij het Museum voor naaldkunst (zie link hierboven) en daar kun je het bestellen.

13 opmerkingen:

Judith zei

Wat fijn dat jij een geslaagde dag hebt gehad. Ik vond het veel en veel te druk, en ben dan ook na dezelfde lezing snel weer naar huis gegaan. Overigens ben ik het met je eens, die lezing was super!

Jeanny zei

Het was een fantastische dag. Leuk om elkaar weer gezien en gesproken te hebben.
De boekjes van Maria van Hemert zijn schitterend, ik heb ze ook. Van de 24 platen heb ik ook de meesten. "Merkwaardig" is echter, dat platen met hetzelfde nummer, toch andere afbeeldingen hebben.....!
Lieve groet.

BASJE zei

wat een heerlijk verhaal over ontmoetingen en boeken Je zult genoten hebben , De kwastjes zijn heel fijntjes ,, Basje

ine zei

Het was weer heel gezellig zaterdag. Leuk om je weer gezien en gesproken te hebben.
En ook jij bent zeer tevreden naar huis gegaan zie ik wel ;-)

Annelies zei

Dat klinkt als een gezellige bijeenkomst !

Oude lappen zei

Fijn dat je zo genoten hebt!
Liliane

Anneke zei

volgens mij heb je een superdag gehad! mooie aanwinsten en mooie boeken laat je zien.

Anny zei

Het klink als een hele gezellige dag. Mooie zakdoekjes trouwens!

Chris zei

Dat was een heerlijke dag voor je Marcella, dat is wel duidelijk. Wat zijn er toch veel verschillende soorten handwerk en leuke dingen. Zoals die kwastjes. En dat daar dan ook speciaal een boek over is. Dat is toch geweldig.

Johanna Zweden zei

O wat ik even bij je koffie kon komen drinken nu, dan zat ik even in met mijn neus inde al je boekjes, wat een schat aan info heb je daar
Wat een mooie zakdoekjes, en die merklap schitterend
Fijne dag groetjes Joke

Monica zei

Oh, wat zal dat weer een gezellige dag zijn geweest en veel mooie handwerken hebben gezien. Leuk dat jij je verzameling boekjes nu compleet hebt kunnen maken

marian'ne m zei

gezellige dag, mooie buit.

Ik heb ook een aantal van deze fijne boekjes maar weet niet hoe de kaarten eruit zien die erbij horen. Heb jij die wel ?? Zo ja kan je er dan een keer een foto van maken ??

vervelende robot hoor, ik zie het waarschijnlijk niet goed want moest 3 x over !!;-)

lheurebleue zei

ik ben al een paar jaar lid van Merkwaardig maar het is mij jammer genoeg nog nooit gelukt naar een evenement te komen!