zondag 1 juli 2012

Een blote min

Het was nog aardig wat werk voor mijn Huswifje helemaal klaar was. Een Huswif heeft de vorm van een klein rolletje of mapje waar naaibenodigdheden in bewaard worden. De naam komt van housewife, huisvrouw en dat geeft meteen een van de gebruikers van zo'n rolletje aan. De eerste Huswifs dateren al uit de tijd dat er lange wereldreizen werden gemaakt; rond de 16e eeuw kregen mannen op hun zeereis van hun vrouw zo'n handig mapje mee om gedurende de lange tocht hun kleding te kunnen repareren. Ook tijdens de Civil War in Amerika (1861-1865) werden dergelijke mapjes meegegeven aan de mannen die moesten strijden in de oorlog. Deze exemplaren werden vaak gemaakt van restjes stof in patchwork. Ook vrouwen maakten graag en veel gebruik van een dergelijk opberg rolletje. Omdat er nog geen zakken in kleding waren droegen zij het mapje in een losse zak die onder hun rok werd gedragen en met een bandje om het middel werd vastgemaakt.*
Het maken van een huswif en met name dit fraaie exemplaar stond al jaren op mijn lijstje. Nu, met een badplaats aan de Côte d'Azur in het verschiet, met zeilboten, palmen en meeuwen moest ik dit wel als mijn vakantie project 2012 meenemen. Toevallig stond er ook nog "en route" op het rolletje en dat waren wij ook, 'en route en France'.
Ik was een heel eind gekomen, daar in Bandol, maar moest thuis nog alle zeilen bijzetten om ook het laatste zakje met het zeilschip af te maken.
Ook de buitenkant is rijkelijk van kruissteekjes voorzien. Echt een werkje voor zwoele zomeravonden in een Franse tuin.
Hier zie je het origineel en wie goed kijkt kan er veel verschillen in ontdekken met mijn exemplaartje. Allereerst de keuze van het linnen, ik koos voor een stukje oud linnen. Ook de kleuren paste ik aan, vooral omdat ik graag eens met handgeverfd garen wilde borduren.
Mijn lief vond dat de meermin in volle glorie op het Huswif moest prijken. Ik heb haar dus ontkleed en van volle rondingen voorzien.
Net als Margreet voegde ik een medaillonnetje toe, zij het dat ik daar een andere plek voor koos. Ik vond ter plaatse een doosje vol van deze medaillonnetjes op een Brocante, het moest zo zijn.
Ook de windroos kreeg een nieuwe look, het paarse lint van de blote min werd verlegd en geborduurd in...blauw
Ook koos ik voor een andere afwerking van het speldenrolletje. Mijn linnen was net iets te stug om het mooi te kunnen plooien dus maakte ik een los rolletje wat precies tussen de rolzoompjes past. Hierboven zie je het origineel en hieronder mijn eigen versie:
Ach, jullie hebben mijn huswif nu wel gezien toch? ik rol het op
en laat nog even de andere kant zien
Een erg leuk vakantie projectje wat net groot genoeg was om een vakantie mee te vullen. Nu weer over naar het 'gewone' werk, dat wordt een lapje voor mijn Souvenir
*bron HZG nr 152, ontwerp, finishing en tekst Margreet Beemsterboer

26 opmerkingen:

Guusje, zei

Wat is hij prachtig geworden en wat leuk om de extra informatie erbij te lezen.

Ineke zei

Wat leuk om je uitleg erover te lezen. Het is erg mooi geworden!!!
Groetjes

Lida zei

Wat enig, ik wist niet precies wat een huswif inhield, dus vind de uitleg heel erg leuk en nu wil ik eindelijk de mijne gaan maken, nu ik snap wat de bedoeling ervan is, het patroontje ligt al een poosje te wachten, wel heel anders dan het jouwe. Vind jouw uitvoering erg mooi en het gebruik van dat oude linnen heel bijzonder!
Groetjes
Lida

betty prins zei

Het is een prachtige 'huswif' geworden, wat hou ik van het blauw dat je gebruikte. Ik wist ook niet wat ik mij erbij voor moest stellen maar prompt verscheen bij Pinterest (een ernstige nieuwe verslaving..) een paar voorbeelden. Het lijkt mij erg leuk om een één te maken!

Annelies zei

Wat mooi gemaakt en extra bijzonder door jouw beschrijving.

lheurebleue zei

wat een leuk bericht! dat die mannen uit het verleden al zo geemancipeerd waren dat ze naaisetjes mee namen op hun jarenlange reizen (moest natuurlijk wel) en dan zo'm mooie huswif met zeemeermin!
(en bedankt voor de goede wensen!)

Noor zei

Jouw huswif is echt prachtig geworden. De kleuren, de motieven...ik kan me voorstellen dat je er met plezier aan hebt gewerkt de afgelopen vakantie.
warme groet, Noor

martine zei

Hij is mooi. Leuk dat je er een eigen draai aan hebt gegeven.

Balsemien zei

Ha Marcella, wat leuk dat je er weer bent en meteen met zo'n prachtig Huswif! Die zeemeeermin, daar moest ik wel om lachen!
Wat heb je mooie kleuren gebruikt, het is een prachtig projectje geworden...

Jeanny zei

Heel mooi Marcella! Tevens een mooie herinnering aan deze vakantie.
Lieve groet.

Corrieneeltje zei

Aaaaah ik zit er helemaal bij te kwijlen Marcella, wat een prachtige Huswif is dit geworden en zo vrolijk ook, helemaal geweldig!
Ik ga snel die HZG eens opzoeken, eens kijken wat Jan van die dame zou maken ;- )))

Marijke zei

Wat een prachtige handwerkrol!
En heel leuk het achtergrond verhaal!
fijne dag,
groetjes Marijke

Corina zei

Wat een geweldig project, leuk dat je er je eigen draai aan gegeven hebt - prachtig geworden hoor!

Ineke zei

Een prachtige herinnering! Heb genoten van het verhaal erbij.
Groeten, Ineke

Anoniem zei

Het is super geworden en de historie erachter en dan de persoonlijke uitleg Ik vind het geweldig, Toen zoonlief als kleine man naar interlands reisde ging er altijd een doosje mee met een paar knoopjes en garens en vooral een veiligheidsspeld om de koordjes in de zwembroeken er weer in te rijgen. Een huswif had hij niet en die moet ik nu eigenlijk ook eens maken voorhem De klusjes komen nu bij mij Fijne dag Basje

Gerard zei

Dank dat je het woord "huswif" even hebt uitgelegd. Interessant zo'n verhaaltje over zo'n nuttig ding! Je hebt een heel mooi "huswif" gemaakt, mes compliments!

Chris zei

Wat verschrikkelijk leuk!! De Huswif, maar ook het verhaal er achter. Je hebt er toch weer iets heel persoonlijks van gemaakt. Zo fijntjes.

josé zei

Wat een mooie Huswif. En het verhaal erbij enig Marcella.

Ik kende ze wel, ook al verschillende gemaakt maar niet zo mooi op een rolletje. Ik vouw hem om en om met een lint.

Laat ik nu ook die HZG hebben, wie weet ga ik ooit nog is een op een rolletje maken.In de toekomst. Zijn zo handig bij verschillende projecten.

Groetjes José

Willy zei

Leuk dat je dit project hebt gekoppeld aan je vakantie. Het is een prachtig eindresultaat geworden met je eigen draai eraan.

Johanna Zweden zei

Wat is dit mooi geworden, schitterend borduurwerk
Groetjes Joke

Anny zei

Eindelijk weet ik wat een "huswif"is. Inderdaad heel gemakkelijk om alles in mee te nemen. En een mooi souvernir. Zo blijft deze vakantie altijd een beetje bij je.
En... ik zag geloof ik in de Marie Claire Idee een tijdje terug een Frans boekje met Roodkapje-patroontjes. Maar vergat het telkens te vertellen. Is Sophie nog zo gek op het sprookje?

marcella zei

@ Anny,
ik geloof dat Roodkap een beetje verdrongen wordt door Mega Mindy. Ze heeft er ook een pakje van schijnt het, zelf gespaard van haar centjes. Iets met veel roze en glimmerig plastic. Ik ga het zien een dezer dagen. Jouw boekje uit MC zal wel hetzelfde zijn denk ik, ik laat het je met alle plezier een keer zien.

@Basje, ik heb zoonlief wel laten vertrekken destijds met wat naaigerei maar dat was vast niet in zo'n handige huswif. Weet ik nu een leuk cadeautje voor hem :) Hij kan overigens aardig verstellen en repareren. (ik heb hem goed afgeleverd, die jongen :)

@Corrie, ben wel nieuwsgierig wat jouw Jan er van vindt :)

@Balsemien, en hij voelt zo heerlijk aan, stevig en toch lekker zacht..

Made by Meet zei

Erg leuk z'n huswif, ik wist niet dat het zo heette! Zo leer ik er weer wat bij! Het 'persoonlijke' verhaal erbij maakt het nog leuker!
Fijne dag, groetjes Meta

Elza zei

Super wat is deze mooi geworden en bedankt voor al je uitleg.
Groetjes ELza.

Supergoof zei

Geweldig zo'n zeemeerminhuswif!
Marcella jij kunt toveren met naald en draad!

Ann zei

Hoi Marcella,
Ik heb met plezier deze post gelezen en ook je huswif bewonderd natuurlijk! Ik heb de meeste Handwerken zonder Grenzen wel, en dit doet me wel zin krijgen om hier ook aan te beginnen (hoewel ik nog zoveel andere projecten heb die moeten worden "afgemaakt" ;-)
Veel plezier ermee!
Groetjes,
Ann