maandag 2 november 2009

Henkje, Jan en de rest

Als je erbij was of als je mijn blog regelmatig leest weet je dat afgelopen zaterdag in Amsterdam de eerste Hankies4all dag werd gehouden.
Het was een geweldig leuke dag, echt eentje met een Gouden randje.. Kantje.
De dag begon met een lezing van Jan Geelen, een in kantklos-kringen bekende verzamelaar en schrijver van diverse boekjes over kantklossen. (Even googelen op de naam Jan Geelen levert een stroom van informatie op).
Behalve de lezing was er ook een rijke verzameling kanten zakdoekjes en waaiers te zien uit de collectie van Jan.

De gehele dag waren er "winkeltjes", een altijd geliefd onderwerp voor textieldagen. Er waren twee stands met oude boeken, Tammy van Stelt had mooie materialen mee en ook Needles4all had garens, linnen en zakdoekjes te koop.

Na een heerlijk pompoensoepje (het was Halloween) waren er in de bovenzaal demonstraties in diverse techniekjes: frivolité door Tineke Tinbergen die een prachtige antieke kraag in Frivolité droeg, zeer fijn en werkelijk schitterend. Er was een demonstratie in schaduwborduurwerk van Tammy, Ina Blaas demonstreerde tuleborduurwerk, zeer fijntjes, dan was er nog Jan wiens demonstratie ik helaas gemist heb omdat ik zelf te druk bezig was met mijn eigen demonstratie: een zakdoekje in Point de Saxe.
Beneden zat Margreet aan de ronde tafel en hielp een ieder met kleine textielprobleempjes en gaf tips en trucs.

Het zakdoekje in Point de Saxe wat ik had voorbereid voor de Hankies-dag ziet er zo uit:

en kan nu bij "de collectie" evenals het zakdoekje wat ik maakte met onderstaand lapje dat wij samen met de uitnodiging ontvingen

Op de valreep (ik heb hier vrijdagavond nog de laatste steekjes aan gemaakt) ontstond er een exemplaartje om mee te nemen

en dat leverde me gelijk een prijs op: een beeldig zakdoekje in Richelieu:

Kijk eens hoe prachtig dit is gemaakt:

Het zakdoekje is met de hand geborduurd in Polen door Joanna Jakuszewska die ook prachtige Richelieu tijdschriften uitgeeft. Heb je belangstelling hiervoor kijk dan even bij Needles4all op de website, daar zijn ze te koop.

Ik was niet de enige die in de prijzen viel: er waren nog twee prijzen voor een ontwerpje op filet. De derde prijs winnaar had bovendien een mooie verzameling door haar zelf gemaakte zakdoekjes meegenomen waaronder prachtig Turks naaldkant (Oya) dat ze leerde bij een Turkse mevrouw in Amaterdam en ook had ze alle technieken en patroontjes die we in het afgelopen jaar via Hankies hadden ontvangen gemaakt. Er werden telkens nummertjes getrokken en de gelukkigen met hetzelfde nummer op het naamkaartje kregen dan een leuk cadeautje van 'Hank'. Mijn reisgenoot won een prachtig Tilda boek!

Omdat ik zelf geen foto’s kan laten zien van de indrukwekkende collectie van Jan Geelen laat ik hieronder een tweetal zakdoekjes uit mijn eigen bescheiden Hankie-doos zien:

en een detail van het fijne kantwerk:

en deze, nog fijner:

(in detail hieronder :)

Ik kon indertijd niet kiezen tussen deze twee zakdoekjes waarop Sanny de Zoete waar ik ze kocht voorstelde om ze dan maar alle twee te kopen. Ik heb geen minuut spijt gehad van haar advies ;)

Bij het boekenkraampje van Tesselschade kocht ik vier mooie oude boeken, twee "Cécieltjes" en twee Zweedse boeken: een met open naaiwerk en eentje met volkskunst borduurwerk. Een fijne aanvulling in de inmiddels rijk gevulde boekenkast

Moe maar voldaan kwam ik thuis na een heel drukke dag.
Het was erg leuk om alle "Hankies" nu eens in het echt te zien, de dag was perfect georganiseerd door Ineke en Margreet en de sfeer was in een woord geweldig!

20 Reacties

Geen opmerkingen: