zondag 29 januari 2012

Een Merkwaardige ontmoeting, Blanche ontmoet Bristol

Gisteren was de jaarlijkse ontmoetingsdag van merklappen vereniging Merkwaardig in Nijkerk. Een gezellige dag met een mooi werkje voor thuis, een marktje met tweedehands handwerkspullen en -boeken, een uitgebreide show and tell na een voortreffelijke lunch en vooral een hartelijk weerzien met oude en nieuwe bekenden. Overal uit tassen kwamen de werkstukken en -stukjes te voorschijn en zo kon het gebeuren dat ik bij een groepje Friese merklappers onderstaande lap tegenkwam.

 Mijn Blanche pronkte inmiddels met al haar veren naast de koffiekopjes op tafel en daar was ineens die bijzondere lap van F. Edwards uit Bristol. Wow!
Precies een jaar geleden verheugden wij van de HZG redactie ons op de prachtige merklap uit Bristol die Aafke Buurs, ook van Merkwaardig, belangeloos beschikbaar had gesteld om op patroon te zetten voor de lezers van Handwerken zonder Grenzen. Nadat de redactie uiteenviel besloot de uitgever de overige twee delen niet meer te publiceren, tot ongenoegen van velen. Gelukkig kwam het patroon later alsnog via een andere weg beschikbaar voor de lezers.
Nu lag daar ineens die mooie lap in al haar glorie te pronken naast mijn Blanche.
Net als de lap van Blanche is dit ook een (weeshuis) merklap van een bijzondere klasse, fijntjes geborduurd op heel fijn linnen, veel alfabetten, mooie randjes...
Ik vroeg de maakster of ik een log mocht schrijven over haar lap en of ze wilde dat ik haar naam daarbij vermeldde en ik kreeg toestemming om haar naamkaartje te fotograferen. Dat laatste ging overigens gepaard met het nodige commentaar van langslopende handwerksters die dat een tikkeltje vreemd vonden...Wie fotografeert er nu iemands borstpartij? :)

Lies heeft haar lap overigens geheel naar eigen inzicht aangepast aan haar Friese roots. Zo werden de Engelse spreuken vervangen door Friese, in de Friese taal. Mooi!


Ik denk dat je er met enig gepuzzel wel uitkomt wat hier staat

en ook deze zal met de afbeelding van de opgetuigde boot erbij wel duidelijk zijn.

De ontmoeting tussen Blanche en Bristol was gisteren niet voor het eerst, beide patronen ontmoetten elkaar eerder in de lap van Lies. Wie goed heeft gekeken naar de eerste foto die ik hierboven laat zien herkent misschien het randje en het begin van de stopjes rij uit het patroon van Blanche


Het mooist uit twee lappen op een doek vereeuwigd, prachtig!
Lies, hartelijk dank dat ik je mooie lap hier mag laten zien. Ik denk dat je er velen een plezier mee doet. Ander mooi Merkwaardig werk zie je op het blog van José
Fijne zondag!

25 opmerkingen:

Saskia zei

Wat een schitterende merklap is de lap uit Bristol. Kun je mij zeggen hoe ik aan dit patroon kan komen?
Zou er heel blij mee zijn.

met vriendelijke groet,

Saskia

petrashandwerken ..steekje voor steekje zei

wat een schitterende lap, 'n echt pronkstuk!
groetjes, Petra

josé zei

Wat een prachtige lap heb jij gisteren gezien. Jammer dat wij niet bij meerderen hebben mee kunnen kijken. En jammer dat ik niet meerdere foto's gemaakt heb. Want er was heel veel moois te zien.

Ik zal kijken of mij het lukt jou naam bij mij te vermelden

Groetjes José

marcella zei

@Saskia,
ik weet niet of de lap nog beschikbaar wordt gesteld, dat zou je bij HZG moeten vragen.

@Petra, het is zeker een pronkstuk, als ik niet zou weten hoeveel werk het is zou ik deze er zo achteraan willen maken :)

@José, we moeten nog wel het een en ander leren op blogspot, al gaat het hier wel wat makkelijker dan bij weblog. Omdat ik zo genoot van de mooie werkstukken bij jou vond ik een link wel op z'n plaats, op die manier kunnen er nog meer mensen meegenieten van het prachtige werk wat er gister te zien was. Helaas heb ik ook niet al te veel foto's kunnen maken. Gelukkig zal Saskia wel het een en ander publiceren op de site van Merkwaardig

Willy zei

Prachtig Marcella, dit heb ik nog niet eerder gezien. Bij José heb ik ook al zo genoten van de geborduurde letterbakken.
Fijne zondag, groetjes

Lida zei

Prachtig, wat een schitterende creaties, ik vind beide echt geweldig! Snap dat je daar van genoten hebt! Groetjes
lida

Jeanny zei

Het was een SUPER dag gisteren. Ik heb zoveel leuke mensen ontmoet en ook nog met zoveel mensen een praatje willen maken.....zo'n dag is veel te kort eigenlijk en ik heb het idee dat ik bijna niets gezien heb, als ik dit hier zie.
Wat zonde dat ik deze lap 'in het echt' heb gemist.

GRANNY'S HOUSE zei

Beeldschoon en zo fijntjes.

Groetjes
Ines

Saskia zei

Even ter verduidelijking: er zijn blijkbaar twee Saskia's die hier reageren.
Ik ben Saskia Gijselhart (van Merkwaardig). De bovenste reactie is niet van mij.
Ook ik heb deze mooie lap op de foto gezet.
Leuk dat ik er hier nu meer over lees.

marcella zei

@Sakia Gijselhart,
dat was mij bekend, maar aan anderen misschien niet. Dus voor de goede orde: Als je op de blauwe naam klikt bovenaan elke afzonderlijke reactie kun je zien vanuit welk blog er gereageerd wordt.

Hester zei

wat prachtig, ik heb met bewondering zitten kijken, zo mooi en al die ienie minie steekjes, zucht!

Anoniem zei

Wat een prachtige borduurlappen! Ik zit met studie en vol bewondering te kijken. De Engelse lap is nieuw voor mij, prachtig deze Friese uitvoering! Complimenten hoor! Fijne avond nog en groetjes!!

Hilda zei

Helaas heb ik deze prachtige lap ook niet gezien. Wat leuk dat ze de tekst heeft omgezet in het Fries. Maar genoten heb ik zeker.Ook ik heb weinig foto's gemaakt

Lies zei

Marcella bedankt voor je mooie stukje over mijn Friese Bristol lap en jeetje wat een leuke reacties! Ik raak hier nog meer door geïnspireerd.Ook ik heb hele mooie werkstukken gezien gisteren en zo fijntjes. Het is zo leuk om mensen te ontmoeten die net als jou ook zo van handwerken houden.

betty prins zei

Wat een heerlijke dag moet het geweest zijn! De Friese Bristol van Lies is ongelofelijk mooi, in dat mooie rood, prachtig gewoon!
Wat zullen de dames ook genoten hebben van jouw Blanche, Marcella.

Monica zei

Wow, weer zo'n ontzettend mooie lap! en naast jouw Blanche...!!!
Als ik dit zie ga ik echt voorbereidingen treffen om aan Blanche te beginnen. Het probleem is echt nog even de stofkeuze

Oude lappen zei

Ik word er weemoedig van zo mooi.

Elza zei

Prachtig zo mooi met die Friese teksten. En die randjes om op te (vr)eten.

Chris zei

Jij had ook al zo'n geweldige dag met veel ontmoetingen, net als een heleboel quiltsters.
Ik kan me voorstellen dat je enthousiast en verrast was over de Bristol. Je weet, ik ben geen borduurster, maar ik kijk er wél met bewondering naar!

Anny zei

Wat een prachtige lap. En leuk, die aanpassing in het Fries

Guusje, zei

O wat is deze ontzettend mooi en wat lijkt het me geweldig om een dag door te brengen met allemaal liefhebsters van borduren.

Anoniem zei

Wat mooi SUPER....ik heb ook de weeshuismerklap Bristol geborduurd en in juni/juli ga ik naar het weeshuis op bezoek.Ik zal er gaan genieten van al die mooie borduurwerken die er nog te zien zijn.Maar dit blijft natuurlijk de allermooiste omdat ik na een zoektocht ook meer te weten gekomen ben over de borduurster van deze merklap:-)
grtjs Binta

lheurebleue zei

ook weer een heel mooie lap!
ik wil elke keer naar de merkwaardigdag gaan maar elke keer is die weer voorbij voor ik het weet. voor jou alleszins een dag met een bijzondere ontmoeting!

Wilma Kuin zei

Wat een prachtige lap!!!

Gerard zei

Prachtig jullie twee lappen naast elkaar.
Ik heb die Bristol lap gedownload, maar daar staan geen stopjes op. Ik vermoed dat dat creatieve aanvulling van Lies is. Natuurlijk prachtig om een lap op je eigen manier aan te passen. Leuk om een Friese tekst te lezen i.p.v. de wat christelijke tekst, waar ik al van had besloten om die NIET te borduren als ik de lap ga maken (ooit).