vrijdag 20 mei 2011

Oud Goed

alweer de vijfde aflevering van oud goed, een project waarin Betty, Monica, Joke en ik een maandelijks kijkje geven in onze oude lappen mand. De bedoeling is op den duur een quiltje te hebben gefabriceerd van allerlei fragmenten oud linnengoed en oud schoolwerk.
Vorige maand liet ik in een 'proef'opstelling zien hoe mijn quiltje er uit zou kunnen zien. Daarna bracht ik een bezoekje aan het quilt-atelier van N en nam mijn lapjes mee.
N heeft een groot bord met flanel bekleed waar je mooi strak de blokken en lapjes op kunt spelden. Onder de thee, koekjes, koffie en een heleboel geklets veranderden we al kijkend steeds de opgespelde lapjes tot ze steeds meer naar mijn en ook haar zin waren. Prachtig zo'n bord, want je ziet veel beter voor je hoe het uiteindelijke resultaat kan zijn.
Gisteren speldde ik opnieuw mijn lapjes op, dit keer hier thuis en op een 'witte' quilt.
Ik ben er inmiddels achter dat het rode merklapje in het midden moet komen. Hoekjes waar ik al tevreden over was laat ik intact, andere moeten eerst nog een beetje 'groeien' voor ik definitief met de naaimachine aan de slag ga.
Dit hoekje bijvoorbeeld viel vandaag ineens op z'n plek. Zelfs voor de sokjes heb ik een plekje en een Plan om ze erop te bevestigen.
Een blijvertje vind ik het losse mouwtje rechts. ik heb meer van dit soort grapjes in gedachten.
Net als bij Betty werd er ook naar nieuw Oud Goed gespeurd. Zo vond ik onderstaande prachtig geborduurde lap in Engeland:
gemaakt in 1930 door Bessie L. Morris. Haar werkstuk werd zo mooi gevonden dat het tentoongesteld werd in The Royal School of needlework. Het gehele werkstuk is ingenaaid in een soort bruin pakpapier met aan de voorkant het etiket met haar naam wat je hierboven op foto ziet.
Iedere hoek heeft een ander motief,
Op het bruine papier ligt nog een vel blauw papier waarop het werk prachtig uitkomt.

en er zijn twee verschillende open randen rondom het werk.
Het gehele werkstuk is ongeveer 60 x 60 cm groot, een flinke lap dus.
Wat verder nieuw is, is dit merklapje:
het werd in 1920 in Weesp gemaakt door Mia Wouters. Het is een gevarieerd en uitgebreid lapje met behalve de letters om te leren merken ook een tweetal stopjes en wat hoekjes en randjes.
Ook dit letterlapje in o.a. platsteek is nieuw in de verzameling:
een klein maar fijn en prachtig geborduurd lapje. Mooie monogrammetjes en een zeer gevarieerde afwerking langs de rand.
tot slot vond ik dit:
een strook sitskatoen met voorgestanste gaatjes, bedoeld om zelf Engels borduurwerk op te borduren. Ik wist niet dat dit ooit zo verkocht werd. Ik vond het in een doos met 'rommeltjes' bij Sanny de Zoete. Ik denk dat ik een deel van het strookje maar eens als oefenstukje ga gebruiken. Misschien zelfs voor het oud goed project?
komende tijd ga ik eens bedenken hoe ik al die leuke 'hoekjes' en ideetjes tot een groter geheel kan smeden. Veel plezier bij deze aflevering oud goed waar ook bij Betty, Monica en Joke de vorderingen van te zien zijn.

Geen opmerkingen: