donderdag 10 februari 2011

Jarig Jetje II

Een maand geleden fluisterde ze: "oma, wil jij een vlaggetje maken?" en ik begreep dat ze voor haar verjaardag van mij het liefst een vlaggetje krijgt. Voor haar eerste verjaardag maakte ik een hele slinger, gewoon met een malletje en een stapel lapjes uit de quiltmand.
Die eerste verjaardag ging vrolijk aan Sophietje voorbij.
Haar tweede verjaardag was al wat meer 'haar' dag. Ze had belangstelling voor de knisperende cadeaupapiertjes, vond alles mooi wat ze kreeg en ze snoepte er heerlijk op los. Ik maakte voor haar een vlaggetje,een Hello Kitty special, want 'Titty" was op mama en de oma's na haar grootste vriendin.
Drie wordt ze en dat kan ze met enig gepriegel met haar garnalenvingers aan ons laten zien: kijk, zó en omdat ze regelmatig Roodkapje is, was het kiezen van een thema voor haar vlaggetje niet moeilijk
Dochterlief had nog een leuk Roodkapje stofje voor de achterkant en ik startte op een wit lapje met een tekeningetje wat ik deels op internet vond en wat ik verder aanpaste aan mijn eigen idee.
Ik heb altijd maar een vaag plan in mijn hoofd als ik aan zo'n projectje begin. Nadat ik het rode manteltje had geappliceerd kon ik de op de witte stof getekende armpjes niet meer zien. Ik besloot het witte lapje aan de achterkant weg te knippen en daarna bleek nu juist dat opgetekende lapje zo leuk te staan. Plannetje aangepast en ik tekende de dunne potloodlijntjes over met een permanent-pen en appliceerde het witte lapje op de stof. Daarna hield ik weer een mandje over wat ik uit de roodkapje-stof had geknipt. Ik besloot het er maar naast te naaien. Mandjes heeft ons kleine kapje nooit genoeg. Vervolgens vond ik een tas in de doos met knoopjes en bedeltjes. Ook die kreeg juf Kapje in haar hand want tas was zo ongeveer het eerste woordje dat Sophie kon zeggen en met oma's tas mogen spelen is nog altijd een zeer groot genoegen.
Heb ik ooit verteld dat ik eens een hele avond in een theater heb gezeten met een tas waarin een mini- ovenwant en twee kleine pannenlapjes zaten ? Die waren door Sophie in een zijvakje gestopt om ook iets 'eigens' aan mijn tas toe te voegen ;)
Het cijfer drie mocht natuurlijk ook niet ontbreken op het vlaggetje en dat knipte ik uit een stukje vilt.
Bij het oprijgen van het biesje en de striklintjes vond ik het aan de bovenkant nog een beetje witjes.
o wacht, ik had nog een rood-wit-blauw lint. Ik naaide ze zowel als Nederlandse- en Franse vlag op en bedacht halverwege dat ik ook nog een haring had in mijn knopendoos. Ook die kreeg een plekje tussen de vlaggetjes op de vlag.
Ze heeft een kalender met stickertjes, iedere avond mag ze een stickertje plakken en als alle stickertjes op zijn is ze jarig. Eergisteren vergat mama dat bij het naar bed brengen. Na een uurtje hoorde papa een zacht gesnik uit het kamertje komen:" huuuuuhhh, ik moet nog sticker plakken, huuuhhhh ik moet nog...."
Het gaat vast een heel feestelijke dag worden.

Geen opmerkingen: