vrijdag 17 december 2010

Casalguidi

Het begon allemaal in Casalguidi, een klein dorpje in Toscane ( Italië) waar ruim een eeuw geleden dit prachtige borduurwerk werd ontwikkeld en waar het sindsdien via mond op mond overlevering doorgegeven wordt.
Er is weinig over te vinden in boeken en op internet. In het boek "la broderie Blanche" van Ayaka Otsuka wordt het onderwerp wel even aangeroerd, maar niet erg diepgaand en het resultaat van het getoonde werkstukje laat voor de kenner wel wat te wensen over.
Ik leer het van Margreet Beemsterboer die al een aantal groepen de fijne kneepjes van het Casalguidi heeft geleerd. Inmiddels zijn er twee lessen geweest en de afgelopen twee maanden heb ik hard gewerkt aan mijn 'cursuswerkstukje' een handig mapje voor borduurspulletjes
Eerst leerden we een rolzoompje maken in het linnen. Dat viel nog niet mee, vooral de hoekjes blijven een moeilijk punt maar ook het koude weer wat de handen te droog maakt zodat het linnen niet lekker aan je vingers blijft plakken. Er kwam een mooi open zoompje, typisch voor Casalguidi en daarna maakte we vier verschillende 'grondjes' waarop we in les twee de 'Dikke Dingetjes' leerden maken.
Het vullen van het vlak met allerlei opgedikte figuurtjes is eigenlijk nog het leukste werk. tegelijkertijd met de voor Casalguidi zo kenmerkende steken leer je gelijk ook andere handigheidjes die in ander (wit-)borduurwerk en open naaiwerk van pas komen.
Ieder van de vier vakjes kreeg een eigen – en zeer persoonlijke- invulling. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe het mijn mede-cursisten is vergaan.
In les drie gaan we mooie versieringen maken, kwastjes en dergelijke, ook weer op de Casalguidi- manier. Die les laat nog even op zich wachten
Morgen zou de laatste les geweest zijn, ware het niet dat de sneeuw daar een stokje voor steekt. Ik heb dus nog even tijd om ook de achterkant van het werkstukje af te maken. En misschien ook de andere werkstukjes waarmee ik zou kunnen beginnen.
Voor nu heb ik het eventjes veilig opgeborgen en ga straks verder met het tapisserierolletje uit dit logje
Fijn weekend allemaal!

Geen opmerkingen: