zaterdag 23 oktober 2010

Huiswerk en thuiswerk

Drie verschillende juffen heb ik op 't moment.
Ik geef toe dat het een beetje veel is, maar het is niet anders. En omdat er drie juffen zijn is er ook drie keer een berg huiswerk te maken.
En of dat nog niet genoeg is wordt ik ook met enige regelmaat door de theedoek rechts in beeld verwijtend toegesproken. In de doek zit Blanche namelijk, die altijd en eeuwig bang is dat ze vergeten wordt.
Over de "juf' van het Tuleborduren schreef ik al eerder een logje, twee dagen na het Tuleborduurwerk meldde ik me op deze locatie
naast dit lieflijke kerkje
'ergens' aan de rand van Amsterdam voor de eerste les Zaans Stikwerk. We 'kregen' een prachtig cursuspakket met een flink naslagwerk en patroontjes,
verschillende soorten stof: batist, flanel, satijn, garens en naaldjes
en na een uitgebreide lezing met mooie plaatjes gingen we aan de slag. Eerst tekenen. Nu zet ik normaal gesproken alleen lettertjes op papier bij gebrek aan fantasie maar op de manier waarop wij aan de slag gingen verliep het kunst-proces eigenlijk helemaal niet zo slecht. We tekenden namelijk rookworstjes en daar bleken we allen zeer bedreven in. Halverwege de middag begonnen we aan een klein 'proefje' op stof en spraken af elkaar de week daarop weer te ontmoeten met een opgevuld proeflapje.
Een week later gingen de tassen open en kwamen de proeflapjes ter tafel
Iedereen had een eigen motiefje getekend en daarbij zelf de stofjes gekozen.
Mijn lapje ziet er zo uit:
Ook deze les had 'juf' Inge een heleboel voorbeelden van patronen, foto's, materialen, boeken en dergelijke meegenomen zodat we ideeën konden opdoen van wat er allemaal mogelijk is in deze techniek. Alhoewel ik al meer heb gedaan in zowel Boutis als Trapunto kon ik toch van deze lessen veel leren. Vooral van de vrije manier waarop de workshop gepresenteerd werd heb ik veel geleerd. We werden aangemoedigd om zoveel mogelijk verschillende garens te gebruiken uit de meegenomen voorraad en om te experimenteren met verschillende stoffen. De manier waarop zij patronen tekent en natekent was voor mij ook nieuw en leerzaam.
Omdat er ook nog een juf drie is - alweer eentje met huiswerk - ben ik op dit moment nog niet veel verder gekomen dan het eerste stukje van een driedelig 'iets'.
er moet nog veel aan 'gestikt' worden en daarna wordt het opgevuld en geborduurd. Komend voorjaar hebben we nog een bijzonder uitstapje met de groep. Dan wil ik toch wel heel graag minstens twee werkstukjes af hebben.
Met dank aan Inge voor de inspirerende lessen en Ineke voor de heerlijke catering.

Geen opmerkingen: