dinsdag 28 september 2010

Ontmoeting Blanche, IV

Vandaag was ik al vroeg op pad. Onze souvenirgroep kwam bij elkaar en we hadden elkaar na de lange zomer veel te vertellen en er was veel om te zien. Op mijn verzoek nam Trijnie de oude Blanche mee en die legden we samen met de jonge Blanche-in-wording op tafel.
Spannend om te zien hoe zeer de lappen op elkaar lijken. Toen ik mijn linnen kocht vond ik het wat 'gelig' naar mijn smaak. Meestal gebruik ik roomwit SRS linnen van Kunst en Vliegwerk en dat is meer crème dan geel. Vervolgens heb ik lang geaarzeld over de kleur rood waarmee ik zou borduren.
We legden vanmorgen de beide lappen op elkaar en ziehier het verrassende resultaat:
 
In de breedte 'past' mijn Blanche precies op het origineel. Alhoewel het linnen van de oude lap fijner lijkt is dat dus niet echt het geval. Wij denken dat dat komt omdat de lap misschien ooit gewassen is voor  of na het borduren waardoor het oude linnen wat vaster en daardoor fijner oogt dan het nieuwe. In kleur is het precies goed. Het rood van de oude Blanche is een tintje helderder dan de kleur waar ik voor gekozen heb maar het verschil is - zoals je kunt zien- erg klein.
 
Als je goed kijkt zie je wel dat mijn Blanche straks langer zal worden dan de originele lap. Dat komt omdat die geborduurd is op linnen van 26 draden in de hoogte  bij 22 draden in de breedte terwijl mijn nieuwe linnen in beide richtingen 22 draden per cm heeft. Méér Blanche dus voor dezelfde moeite.
Wat betreft de open randjes neem ik mijn woorden van gisteren terug. Omdat er niet in alle randen evenveel draadjes uitgetrokken worden, zullen de randen nooit netjes op elkaar kunnen aansluiten. Dat zal dan ook de reden geweest zijn dat Blanche in haar lap de open randen liet doorlopen tot  in de zoom.
Ik heb alle open randjes nu uitgetekend en nageteld. Ze staan namelijk niet op het patroon. Voorlopig kan ik nog heel wat uurtjes doorbrengen met mijn Blanche, met veel plezier overigens ;)

Geen opmerkingen: