vrijdag 9 juli 2010

Blanche de Valck, het begin

Het lijkt wel of er nog niet genoeg projecten en SAL-letjes te melden waren. Voor degenen die het woord SAL nog niet helemaal begrijpen een SAL is een borduurwerk dat je tegelijkertijd  met anderen maakt.
Bij de mand met theedoeken had ik nog niet eerder de enorme schoolmerklap in Rood van Blanche de Valck genoemd. Het origineel is in bezit van Trijnie en wie naar de tentoonstelling Aan de Rol is geweest kan zich misschien de lap nog herinneren. (op de foto's van bijgaande link zie je de merklap liggen onder maar liefst acht Rosina Luger's, zo groot is hij ).
Vandaag geef ik de eer aan Hilly  (zij is blogloos ) om het spits af te bijten en haar prille begin van Blanche te laten zien.
Hier heeft Hilly al een heel eind van rand een ( het patroon kent maar liefst zeven verschillende randen) en ook al wat letters van het eerste alfabet.
Al bordurend bedacht ze dat ze ook een boek moest lezen
 
en daarna nog een. Om trek van te krijgen en daarom nam ze er iets ook  lekkers bij


Daarna borduurde ze nog twee complete alfabetten en las nog een boek. "Ik ga het erg langzaam aan doen, hoor "  riep ze nog toen ik het patroon voor haar bestelde maar ondertussen is ze aardig verslingerd aan Blanche.
Hilly houdt alles netjes bij in een schriftje van Flow, hoe haar lap vordert, wie er mee doen met de Blanche merklap en soms ook welke foutjes ze maakt.
 zoals hierboven te zien is. Ze maakt foto's die ze in haar schriftje er bij plakt en als Blanche straks helemaal klaar is dan heeft ze een prachtige lap en een mooi document.
Op dit moment zijn Hilly, Dijn, Mienke en ik met Blanche in de weer. Hilly's werk zie je hierboven, Mienke laat zo nu en dan ook een stukje Blanche zien, Dijn "blancheert" op geheel eigen wijze en ik? Ik laat in het volgende logje mijn beginnetje zien.
Hilly borduurt op 16 draads linnen met 1 draadje DMC.
De originele lap is 54 x 64,5 cm
Ik vind het resultaat van Hilly nu al indrukwekkend!

Geen opmerkingen: