woensdag 19 mei 2010

Aan de rol

Nee, we gaan nu niet weer over de tentoonstelling beginnen, dat is geweest (al zit ik nog wel na te genieten zo nu en dan). Deze keer waren we echt aan rol. Het museum bood ons als dank voor het vele werk een prachtig dagje uit aan. Twee weken geleden gingen Annemie (bestuurslid van De Timmerwerf), Trijnie en ik al vroeg op pad.
Het einddoel was Horst waar wij museum de Kantfabriek zouden bezoeken.

Maar voor het zover was gingen we eerst naar Tilburg. De echte handwerkliefhebbers weten daar zo al een aantal mooie plekjes te vinden en daar gingen wij dan ook naar toe. Allereerst bezochten wij het Audax Textielmuseum waar wij ons eerst op de koffie met lekkers stortten (we hadden al een lange reis achter de rug) om vervolgens heerlijk te genieten van de tentoonstelling Kraakhelder. Daarna bezochten we de textielshop in het museum en ik vond er een prachtige theedoek voor in de mand met werkjes.

Inmiddels was het tegen twaalf uur en wilden wij op weg naar...

maar eerst kwamen we op nog geen 100 meter van het museum Dorry tegen in haar quiltwinkel Quilt it & Dotty. Die was niet moeilijk te vinden want de vlag hing al uit (zou zij geweten hebben dat wij kwamen ?

Het was gezellig om Dorry weer te zien en haar winkeltje is enig, mooie stoffen en erg veel bijzondere dingetjes zoals deze garens die ik bij haar kocht

Het prachtige lapje eronder is een krijgertje van een aardige mevrouw. Ik denk dat het ooit op school gemaakt is. Ook kocht ik bij Dorry een setje knopen die ik zelf met een stofje – of nog leuker, met een eigen borduurwerkje- kan bekleden.

Bij Dorry mocht ik een fotootje maken voor nuttig en fraai zodat jullie zelf ook eens kunnen kijken hoe gezellig het er uit ziet.

Na een hartelijk afscheid van Dorry gingen wij de auto weer in, aten onderweg een boterhammetje en stonden enige tijd later bij van de Moosdijk voor de deur. We "hadden" een uur want we wilden nog naar Horst, we kregen thee en ondertussen verzamelden wij stapeltjes boeken die mee naar huis mochten.

De keus was moeilijk want het is echt heel, heel veel wat daar aan handwerkboeken in de vele boekenkasten staat en op stapeltjes ligt. Ik heb nog wat van mijn eerste keus teruggezet want het werd anders te gek, maar dit vijftal wilde ik echt heel graag hebben:

Daarna was het opnieuw de auto in voor bestemming vier van deze dag, museum de Kantfabriek in Horst.

Alweer een verrassend museum, een prachtige opstelling over het reilen en zeilen van de kantfabriek van weleer en daarnaast ook een flink aantal prachtige souvenirs en ander schoolhandwerk uit de collectie van het NCH die daar eveneens is opgeslagen. Ook waren er diverse werkstukken van Tilleke Schwartz te zien.
Wat een pracht dit museum. Hier mocht ik ook foto’s maken.
Van deze souvenir bijvoorbeeld, ademloos mooi vind ik hem

en ook maakte ik foto’s van details zoals dit fragment:

Inmiddels was het zes uur en sloot de Kantfabriek haar deuren. We dronken een glaasje en aten een (borrel)hapje en daarna gingen we aan de Limburgse maaltijd: asperges met ham en krieltjes. Heerlijk

We kijken terug op een zeer feestelijk, gezellig en mooi dagje uit, Ik heb genoten van zoveel prachtigs op een dag.

Bij thuiskomst lag er ook nog een bijzondere en aardige brief van de museum-voorzitter op de mat. Een geweldige timing ;)

21 Reacties

Geen opmerkingen: