zondag 11 april 2010

Nogmaals Klinken

Souvenir-vriendin Trijnie volgde mijn (en Bertie’s) Klinken-, Zwickel- en Clocksverhalen op de voet en kwam met klinken van een geheel andere orde.
Dit keer – naar ik aanneem – niet om de aandacht te vestigen op een elegant 'onder'deel van het lichaam maar om zekere vrouwelijke rondingen wat meer ruimte te bieden ;)

Dit is waar het om gaat,

een vrouwen borstrok, Trijnie schrijft erbij:

"Op 29 december 1907 werd in Den Haag geboren Margaretha Flora Hendrika Noordeman. Zij overleed in Den Haag op 17 augustus 2004.
Op haar rapport uit 1920 van de Lagere School heeft ze voor Nuttige Handwerken een 9.
In 1930 slaagde ze voor de Kweekschool. Op 21 juli van dat jaar behaalde ze de akte van bekwaamheid voor huis- en schoolonderwijs in de Nuttige Handwerken voor meisjes. Voor breien en mazen had ze een 9.

Gré was voor mij een oudere vriendin waar ik veel van leerde. Uit een doos met handwerken haalde ze eens een mini borstrok te voorschijn.
Op borsthoogte waren er stukjes ingebreid.
Zij zei dat die ingebreide stukken klinken genoemd werden.
Ik had er nog nooit van gehoord.

Nu ik zowel op het weblog van Bertie als van Marcella over klinken in kousen lees denk ik weer aan mijn overleden vriendin. Ik ging zoeken in oude schoolmethodes naar klinken in een borstrok.

In een in 1892 bij de firma Stenfert Kroese & Van der Zande in Arnhem uitgegeven boekje
De nuttige handwerken (2e druk):
Handleiding ter beoefening der nuttige handwerken, hoofdzakelijk voor haar, die zich voor het examen wenschen te bekwamen door W.H. Visser en J.D. Top, staan op pagina 104 en 105 de drie vormen waarin klinken in een borstrok voorkomen"

In meerdere oude schoolmethodes kom je gegevens tegen over het breien van een vrouwen borstrok met klinken.

Onderstaand nog een tweetal detail foto’s van de borstrok, in het bijzonder van de klinken:

Over deze breiwerkjes heeft het laatste woord vast nog niet geklonken ;)

14 Reacties

Geen opmerkingen: