zondag 14 maart 2010

Klinken, Clocks und Zwickel

Ik beloofde het in mijn vorige log en ook al veel eerder aan Bertie zelf dat ik op zoek zou gaan naar de Duitse klinken in mijn boekenkast.
Voor wie niet weet wat klinken zijn verwijs ik – gemakshalve – naar een van de vele logs die Bertie daar zelf over schreef, goed onderzoek hoef je tenslotte niet over te doen.
Heel in het kort is een klink de ingebreide versiering van een dames- of herenkous (of sok) ter hoogte van de enkel met als doel de aandacht daar op te vestigen.

Onlangs kwam Bertie terug op haar eerdere klinkende verhalen met een logje over Clocks, de Engelse variant op de klink.

Speciaal voor Bertie wil ik daar nu de Duitse Zwickel aan toevoegen.

Het Boekje Millionen van stichen hab ich wohl gemacht deel II staat vol met allerhande brei-zaken.
Ik kocht ooit alle drie de deeltjes uit de serie, verzameld in een band en daar heb ik nog geen spijt van gehad.

In het Breiboekje komt onder andere het breien met glaskraaltjes aan bod die in de Dracht van de streek Mittelfranken tot uiting kwamen in oonder andere kralenbeursjes en op gebreide kledingstukken zoals kousen en polswarmers. Soms ook werden de kraaltjes ingebreid in de vaak prachtige boorden van de fijne gebreide dameskousen maar ook de klinken, hier Zwickel genoemd werden met kraaltjes ingebreid.

Een prachtig voorbeeld van zowel zo’n kousenboord als een ingebreide Zwickel vind je hierboven.
In het boekje vind je een schat aan patronen om zelf aan de slag te kunnen zodat iedereen die het boekje in bezit heeft straks niet meer Zwickel-loos over de straat hoeft.

Het boekje is via bovenstaande link los te bestellen voor € 12 en ook samen met de twee andere deeltjes in een mooie omslag voor € 33. De twee andere delen gaan over witborduurwerk (deel 1) en allerhande naaiwerk (deel 3)

14 Reacties

Geen opmerkingen: