vrijdag 12 maart 2010

De nieuwe kronen van de keizer

Een logje over een lap met kronen, een heerlijke high tea na afloop van een rondje museum met de borduurgroep en een klinkend logje in het vooruitzicht, maar laten we bij het begin beginnen.

Een jaar of zeven geleden zijn we met twaalf borduursters een groep gestart met het idee om wat meer zelf tot het ontwerp van een merklap te komen. Sommige van onze Opmerkelijke (onze groep heet Opmerkelijk) borduursters komen hier regelmatig ter sprake zoals ons aller Basje en Trijnie met wie ik de tentoonstelling Aan de Rol geef op dit moment.
Ons eerste "echte" project begonnen we met een internet merklapje van Isabelle Vautier, genaamd Marquoir Story. Het betrof een serie van negen mini merklapjes die te samen een grote merklap vormden. Onze opdracht was, behalve het uitkiezen van drie kleuren zijde en het linnen om zoveel te veranderen in de motiefjes dat de lap uiteindelijk "eigen" werd. Tot ieders genoegen waren er na ongeveer achttien maanden maar liefst alle twaalf lappen af! Hier zie je hoe het project begon.

Daarna volgde er al snel een nieuw project, ditmaal deed niet iedereen mee en dat hoeft ook niet. We kozen allemaal een onderwerp, twaalf in totaal en ieder borduurde op het zelfde moment aan een boom, een spinnende aap of een roos. Ook dit zijn heel verschillende lappen geworden. Nog niet alle lappen zijn helemaal klaar maar een aantal zijn zelfs al ingelijst. In dit log lees en zie je er meer over.

Tegen de tijd dat alle onderwerpen de revue waren gepasseerd kwam er van enkele Opmerkelijke borduursters de roep om een vervolg. Deze keer "doen" we dus kronen. Ik heb al erg leuke ideeën zien langskomen. Een maakt er een geweldig leuke stamboom van met de initialen van de hele familietak. Een ander maakt er een Groningse doek van met spreuken die over kronen gaan. Ik zie spannende kleurencombinaties en ieder is druk bezig met patronen uitzoeken en om die rond te delen aan de overige opmerkelijke leden. Er moet tenslotte iets te kiezen zijn.

Mijn keuze voor een kronenlap viel op een oud replica-lapje wat ik in Handwerken zonder grenzen vond. Ik heb al een klein beginnetje gemaakt en dat ziet er zo uit (niet lachen)

wacht, ik hoor een klein meisje roepen: "maar ik zie helemaal geen kronen?" Je hebt helemaal gelijk mijn kind, die komen nog. Het lapje is oorspronkelijk helemaal in rood geborduurd maar ik heb er voor gekozen de stersteekjes in wit te doen. Boven de symmetrische rand met hondjes hertjes en bomen met aan weerskanten een opengewerkte mand met bloemen komen een aantal kronen en initialen. Ook is er boven de hertjes het stadswapen van Amsterdam geborduurd. Dat gedeelte van de lap ga ik straks zelf invullen met eigen motieven.

Het aardige van juist dit lapje is dat het er aan twee zijden bijna hetzelfde uitziet. Door een speciaal kruissteekje en een erg dunne zijden draad ontstaan er aan de achterkant eveneens kruissteekjes.
Ik moet het nog beter leren. Net als bij de Holbeinsteek moet je steeds nadenken welke kant je uitgaat en daar maak ik nog regelmatig foutjes mee. Geeft niets, ik haal ze niet uit, ook dit lapje is een leerproject en de achterkant is wat mij betreft minder belangrijk dan de voorkant.

Voor de scherpe tuurders doe ik er nog een groter plaatje bij van het mandje in stersteek. De bloemen moeten nog geborduurd worden, maar voor een eerste mandjes update is het toch een aardig begin.

Met dezelfde borduurgroep gingen we woensdag naar de expositie Aan de Rol. Een aantal van hen had bij de openingsavond al een flinke blik kunnen werpen op de lappen in de vitrines maar zo’n avond is toch altijd te kort en te druk om alles goed te kunnen zien.
Omdat we zo nu en dan ook echt UIT gaan met de groep besloten we ook dit uitstapje in de buurt maar direct goed af te sluiten met een high tea in de Bongaard, de theeschenkerij bij het museum. We waren met dertien dames want onze trouwe steun en toeverlaat van De Timmerwerf was onze gast.
We hadden met de lunch al rekening gehouden dat er nog een plekje over moest blijven in de maag voor alle heerlijkheden maar dit overtrof onze stoutste verwachtingen:

en nog een

Ik moet er eerlijkheidshalve bij vertellen dat deze foto’s gemaakt zijn voor de heerlijk warme scones met clotted cream en jam op tafel kwamen, gevolgd door kleine warme hartige hapjes uit de oven. Er kwamen nog schijfjes meloen en de theepotten werden voortdurend bijgevuld.
Ik hoef jullie niet te vertellen dat wij zeer voldaan en tevreden naar huis gingen.

Het volgende log wil ik een oude belofte aan Bertie inlossen.

19 Reacties

Geen opmerkingen: