vrijdag 22 januari 2010

Rosina

Een tijdje geleden begon ik met onderstaand nieuw project. Twee en een half patroontje maakte ik met veel genoegen aan de "40 petits bonheurs" die Rosina Luger in 1864 borduurde. Daarna rolde ik node mijn nieuwe werkstukje in een (thee-)doek om vervolgens hard aan het werk te gaan voor de tentoonstelling.

Vandaag pak ik Rosina opnieuw op en ga verder waar ik een half jaar geleden gestopt was.
Om nog even terug te komen op de vraag: "Waarom berg je je borduurwerk op in een theedoek?"
Daarom dus, omdat ik een project op die manier lang weg kan leggen zonder dat patroontjes, garen en werkstuk per ongeluk van elkaar gescheiden worden. Het voorkomt dat ik een zoektocht moet starten om hen te herenigen.

Het wordt een flinke rol ook al is het niet meer dan 4,5 cm breed en ik heb ook al gemerkt dat er aardig wat uurtjes handwerk in gaan zitten. Maar het is wel een heerlijk en ontspannend werkje waar ik de komende maanden mijn avonden mee hoop te vullen.

Ik heb lang geaarzeld of ik met zijde zou borduren of met DMC en het werd uiteindelijk het laatste. Mijn voorraad 'au ver a soie' is niet groot genoeg en ik zou erg veel moeten bij bestellen.
Alleen al voor het tweede patroontje had ik bovenstaande kleuren nodig.

wacht, ik hoor iemand zachtjes mompelen...kannut niet zien...neus op het scherm...vergro...

Voor wie zelf eens aan de slag wil, zonder Rosina is het boek "De nieuwe wereld van de naaldkunst" een aanrader. Het boek staat vol met het soort patroontjes waar Rosina haar rol mee vulde.

29 Reacties

Geen opmerkingen: