vrijdag 4 december 2009

Opgewonden mannetjes

Ja, je bent hier nog steeds aan het goede adres voor nuttige en fraaie handwerken. Jullie hadden nog een Holbeinlapje te goed wat ik bij deze even wil tonen. Sinds de vorige keer dat het lapje in beeld was is er weer een en ander aan toegevoegd.
Alle patronen staan inmiddels op mijn vakantiewerkje en de onderste rand bestaat uit... juist ja, opgewonden mannetjes!

ze kijken een beetje boos en dat zou ik ook zijn als ik zo maar ineens in mijn naakte niksje met sleutel en al op het wereld wijde Web gezet werd.

Het boek Traditional Samplers waar ik het patroon in vond vermeldt dat deze sampler bestaat uit traditioneel 16e en 17e eeuwse patronen waaronder deze mannetjes die zij "boxers" noemen, boksende mannen. Hier vond ik ze ook, maar deze mannetjes zijn niet op te winden en lijden zo te zien aan de mazelen.

Het gehele lapje ziet er inmiddels zo uit:

en komt uiteindelijk in mijn Souvenir de ma Vie. Links heb ik als oefening een open naadverbinding gemaakt, twee lapjes die omgezoomd zijn worden met een siersteekje tegen elkaar aan gezet zodanig dat er nog een beetje ruimte tussen de beide lapjes zit. Deze afwerking werd veel gedaan bij tafelkleden en dergelijke om op een decoratieve manier twee stukken stof aan elkaar te verbinden. Aan de rechterkant moet ik nog gaan knippen, maar dat komt later wel.

Het hert is niet in Holbein uitgevoerd maar in kruisjes over 1 weefseldraadje, een heel gepriegel in Frankrijk waar het licht niet al te best was in het huis.

Rond de Distel in het midden van het lapje komen nog wat vissen (de logica daarvan ontgaat me, maar ze kwamen bij het patroon dus ze komen er op) en boven diezelfde distel is nog wat ruimte voor initialen en jaartal.

Zag ik op de valreep dat mijn ene korenbloem een draadje mist, nogal essentieel want zonder dat draadje valt het bloemetje eraf. Gauw nog iets daar aan doen voor de sint aan mijn deur klopt

DMC kleur 816 op 16 draads wit linnen

voor wie meer wil weten over blackwork is deze website erg interessant.

Fijn weekend allemaal

16 Reacties

Geen opmerkingen: