vrijdag 20 november 2009

Smockwerk

Het is een beetje stilletjes hier bij nuttig en fraai en dat heeft voor een groot deel te maken met de komende tentoonstelling in De Lier.
Deze week was ik druk bezig met het zomen van een aantal van mijn souvenirwerkjes en ook mijn Holbeinwerkje werd opnieuw ter hand genomen. Ik laat beide lappen een andere keer zien.
Een geheel nieuw techniekje probeerde ik zaterdag uit tijdens de workshop smocken. Samen met Annie van mijn souvenirgroepje begon ik aan de eerste steekjes en proefjes van het smockwerk.

Het meeste werk van smocken zit in de voorbereiding, in het plooien van de stof.
Nu is daar een handig apparaatje voor, een smocking pleater waarmee je in een handomdraai je lapje van keurige plooitjes voorziet. Als je op de link klikt zie je een apparaatje met een aantal rolletjes en een rij uitsteekseltjes. Die uitsteekseltjes zijn naalden die, als je de machine wilt gebruiken allemaal een draad door hun oogje hebben. De stof wordt door de rolletjes gedraaid en komt vervolgens via de naalden weer naar buiten. Daarna is het nog slechts een kwestie van het afknopen van de inrimpeldraden.

De lapjes die wij gebruikten waren al door de docente voorgeplooid zodat we direct met het eigenlijke smocken konden beginnen.
Wij vonden het erg leuk om te doen en na thuiskomst heb ik direct mijn proeflapje afgemaakt. Binnenkort wil ik eerst een aantal proefjes maken voor mijn souvenir voor ik aan een groter werkstukje ga beginnen.

Onderstaand lapje maakte ik zaterdag

Het is maar een erg klein lapje maar wie weet heb ik er ooit een plannetje mee ;)

Dan wil ik jullie nog een nieuw weblog laten zien van Anny, een van mijn vriendinnen uit onze inmiddels ontbonden quiltgroep, nadat eerst zij een blog begon is nu ook Anny aan het blogavontuur begonnen.

Hier vind je haar schrijfsels, ik weet zeker dat jullie daar inspiratie op zullen doen.

20 Reacties

Geen opmerkingen: