zondag 22 november 2009

Mooie Zoompjes

Terwijl de een de ene prachtige shawl na de andere haakte en de ander haar huis vulde met de heerlijkste bakgeuren hield ik me bezig met zoompjes. Wat moet dat moet en als het dan toch moet, doe ik het gelijk maar goed, dat wil zeggen mooi met een tikje luxe.
Mijn lapje met breistopjes was aan de beurt om gezoomd te worden en ik dook diep in de boekenkasten op zoek naar wat leuke voorbeelden.
Eerst maakte ik een leuk opengewerkt gevalletje aan de bovenrand:

kijk zo en nu niet meteen gaan piepen dat je het niet kunt zien, want er komen ook nog neus-op-het-scherm-versies.

Daarna mocht de onderkant en dat werd een soort vlechtwerkje, veel plezier voor veel minder werk dan het bovenste zoompje waar ik toch gauw drie dagen aan werkte ;)

en om ingezonden brieven te voorkomen hieronder nogmaals beide zoompjes en dan in GROOT formaat

de open spijltjes aan de bovenrand en onder het vlecht-zoompje:

en dan komt er nog een raadplaatje: weet iemand waar onderstaand handwerk-attribuutje voor gebruikt wordt - of liever gezegd voor gebruikt werd ? Ik ben heel benieuwd wie het weet, maar misschien is het helemaal niet zo’n moeilijke vraag.

het is een houten kokertje met aan beide uiteinden een afschroefbaar 'stopje', het is ongeveer 25 cm lang en ruim 1 centimeter in diameter. Hol van binnen en met een opening over de lengte.

35 Reacties

Geen opmerkingen: