zondag 11 oktober 2009

Vakantiewerk

Zelfs op vakantie gaat er een flinke tas met handwerkwerkjes mee. Zo ook de twee weken dat we in september In Frankrijk waren. In mijn vakantiekoffer lag een quilt met toebehoren die ik daar af had ik kunnen maken als ik gewild had. Ook had ik een aantal verschillende lapjes mee voor een nieuw project. Mijn favoriet was een rolletje linnen en een paar deeltjes van Rosina Luger. Daar had ik me erg op verheugd maar het licht was te slecht in ons vakantiehuis.

Het werd dus een nieuw project op een klein lapje 16 draads linnen met een strengetje rode DMC.

Aan mijn souvenir ontbrak nog Blackwork en dat wilde ik eens niet in het traditionele zwart maken maar in een rode kleur die prima bij mijn souvenir past.

Twee weken heb ik avonden lang (en wat zijn de avonden heerlijk lang zonder internet en televisie) met veel plezier aan mijn lapje gewerkt. De techniek is niet zo heel moeilijk al moet je soms wel een beetje zoeken om goed uit te komen met het patroon. De bedoeling is namelijk dat het er aan de achterzijde net zo uit ziet als aan de voorzijde. Dat is niet helemaal gelukt omdat sommige delen van het patroon zich daarvoor niet leenden maar voor de rest is ook de achterzijde - ook al is die straks niet zichtbaar- erg toonbaar.

Het is een echt vakantiewerkje geworden want na de vakantie heb ik er (bijna) niets meer aan gedaan. Toch ben ik daar wel een heel eind gekomen:

Het borduurwerk is 17 cm breed en wordt straks ongeveer 25 cm hoog. Onder de laatste 'rand' komt er nog eentje van ongeveer 5 centimeter hoogte en dan is het lapje klaar.

Wat het nog meer tot een vakantiewerkje maakt is het patroon, het komt uit dit boek:

Ik kocht het in augustus in Yorkshire toen wij daar waren voor een enorme Steam Rally. Niet direct de plek waar je een tweedehands handwerkboek verwacht. Voor 1,5 pond mocht het mee en aanvankelijk had ik het zelfs nog laten liggen toen ik het ‘s morgens vroeg zag liggen. Ik had geen zin om de hele dag met een boek te sjouwen en de auto stond letterlijk mijlenver ;) Tegen de avond ben ik toch even terug gegaan naar het boekenkraampje waar 'mijn' boek gelukkig nog altijd lag te wachten op een koper. Had ik toch bijna dit leuke werkje gemist.

Voor wie wat meer over Blackwork wil weten is dit een erg leuke website. Er staan ook diverse leuke patroontjes op.

27 Reacties

Geen opmerkingen: