vrijdag 11 september 2009

Hongaars tasje

Gerrie vroeg zich deze week iets af op Berthi’s weblog over Hongaarse tasjes die een aantal jaren geleden op de Haagsche bee te zien waren. Omdat ik ook in het bezit ben van zo’n tasje laat ik hierbij een tweetal foto’s zien van de voor en achterkant van mijn tasje.

In het tasje zit een kaartje met een handgeschreven spreuk. In alle tasjes zat een spreukje en die spreuken waren uit diverse landen verzameld.

Mijn spreukje uit (toen nog) Tsjechoslowakije luidde: "Blessed is the man who has friends, but woe to him who needs them"

In Nederland zouden we zeggen: in nood leer je je vrienden kennen. Ik heb mijn vrienden gelukkig maar een keer in mijn leven echt nodig gehad en ik bleek gelukkig meer echte vrienden te hebben dan ik dacht.

de achterkant van het tasje heeft een typisch Hongaars stofje, een blauwdruk

Het verhaal achter het tasje is de vriendschapsband die ooit op een van de quiltexpo’s is ontstaan tussen "onze" quiltsters en leden van het Hongaarse quiltersgilde. Omdat er indertijd nog erg weinig te koop was op quiltgebied in Hongarije werd er op een van de Tomatendagen een oproep gedaan om kleine pakketjes te maken met stoffen, garens en dergelijke die aan de Hongaarse groep meegegeven kon worden tijdens de komende expo. Dat dat zeer gewaardeerd werd bleek op de expo daarna. Toen werd er een grote zak met deze eigengemaakte tasjes overhandigd aan de groep die per bus naar de expo was gekomen met voor alle gulle gevers een zelfgemaakt tasje met spreukje. Dat was op de expo in Straatsburg waar ik samen met manlief per auto was heen gereisd.

Alle tasjes zijn met een ander motiefje geappliceerd. Een bijzonder gewaardeerd cadeautje wat ik sindsdien gekoesterd heb.

21 Reacties

Geen opmerkingen: