zaterdag 13 juni 2009

Het is er

en dan bedoel ik niet de nieuwe haring en de vlaggetjesdag die vandaag in – of moet ik zeggen 'op' Scheveningen gehouden wordt.
Ik heb het natuurlijk over het lang verwachte boek van Hennie Stevan over Pronklappen uit Nederlandse en Belgische meisjesscholen.
Ik kreeg het twee weken geleden al in de bus en heb het tot die tijd netjes voor mijzelf gehouden: de totale verzending zou in een week of drie gebeuren en niets is zo vervelend als drie weken moeten wachten terwijl er hier al uitgebreid met het begeerde boekwerk gezwaaid wordt. De meeste vroege inschrijvers zullen hun boek inmiddels hebben ontvangen en anders krijgen ze het deze week naar verluidt.

Zo ziet de omslag van het boek eruit, met het vertrouwde grijs "linnen" omslagje.

Het boek bevat voornamelijk foto’s, heel veel foto’s van pronkrollen, foto’s van details, hele rollen en mooie sfeerfoto’s zodat het samen met het verhaal een prachtig beeld geeft van het handwerkonderwijs in de periode 1870 tot 1935.
De foto’s zijn erg duidelijk en wie zelf een souvenir maakt zal erg veel ideetjes uit dit boek kunnen opdoen. Ideetjes wat betreft afwerking, de tussenzetseltjes en de opbouw van een souvenir maar soms zijn ook – weliswaar met enige handigheid- stukjes van een patroon te gebruiken om er weer een eigen werkstuk van te maken.

Ik heb willekeurig wat foto’s voor jullie overgenomen om een beeld te geven wat je van het boek kunt verwachten:

Wie bezig is met open naadjes en open randen borduurwerk kan met de neus in het boek heel wat wijzer worden wat indertijd zo’n beetje de gebruikelijke patronen waren.

Een prachtige foto van een gedeelte van een Souvenir met kleurig borduurwerk, een tussenzetseltje van gevormd zigzagband, een splitje met spinnetjes en inzetjes van filetknoopwerk.

behalve in rollen of lange lappen werden de nuttige en fraaie werkjes ook in andere vormen vernaaid tot een groter geheel. Hierboven een "klavertje vier" in diverse technieken genaaid op een flanellen lapje met schulpjesrand.

Dit was mijn laatste foto uit het boek, alhoewel ik jullie nog veel meer moois zou willen laten zien doe ik dat om begrijpelijke reden natuurlijk niet.

Wel heb ik nog een foto van mijn laatste aanwinst: een lief klein lapje van machinale tule, handgeborduurd en met inzetjes van fijne batist waarop met de hand een klein bloemenmotiefje is geborduurd:

detail van het midden borduurwerkje:

Voor meer informatie over het Pronklappenboek, kijk even op de website van het Museum voor Naaldkunst.

Ik ga weer even lezen in mijn boek, ik wens jullie een heel fijn weekend

15 Reacties

Geen opmerkingen: