zaterdag 11 april 2009

Nog lange niet

Even voor de drukte losbarst een kleine update van mijn stoplapje.
Het is een replica van een lapje van Stéphanie Desmidt, een Frans meisje dat het lapje in 1844 maakte. Ze woonde in Millam, een piepklein dorpje in de Franse westhoek, departement Nord-Pas de Calais. Ik ga er van uit dat Stéphanie een Katholiek meisjes was, aangezien ze linksboven twee maal een soort kruisje borduurde voor ze met haar alfabet te begon.
Het originele lapje is uitgevoerd in rood maar Reflets de Soie, die het patroon uitgeeft maakte een eigentijdse kleurenkombinatie in "aardetinten".

Ik kocht het patroon bij de Handwerkboetiek die er nog weer een eigen draai aan gaf. Van de gebruikte zes kleuren Soie d’Alger veranderden zij er vier. Het resultaat is een wat donkerder en "kruidiger" versie dan die van Reflets de Soie.
Het originele lapje van Stéphanie is in bezit van Reflets de Soie.

Ik ben heel tevreden over het resultaat:

Ik heb gekozen voor een 20 draads linnen en het zijde garen van Soie d’Alger in de kleurencombinatie van de Handwerkboetiek. Gaandeweg begon ik me af te vragen of dit linnen niet te fijn zou zijn, maar sinds mijn bezoekje aan Antwerpen deze week weet ik wel beter. Ook daar waren zulke fijne en zelfs nog fijnere stoplapjes te bewonderen. Het doorstoppen op dit heel fijne linnen is wel een verhaal apart: kun je met 16 draads nog lekker je naaldje "vol rijgen" met steekjes, bij dit fijne linnen gaat het steekje voor steekje en soms moet je zelfs van voor naar achter en vice versa steken, vooral als de steekjes erg dicht op elkaar liggen zoals bij het tweede patroontje van de eerste rij. Het vordert dus niet heel snel en er zitten dan ook heel wat uren werk in dit lapje. Het is in ieder geval een goede oefening in geduld ;)

Van een Souvenir-vriendin kreeg ik een verhaal en een foto van een zakdoek-opberg-zakje, zij noemt het met een mooi woord: "sachet". Ik zocht voor haar de mijne op en nu de foto toch gemaakt is zal ik hem jullie evenmin onthouden.

Helaas- of moet ik zeggen "gelukkig" is mijn zakdoekjes collectie groter dan in dit zakje past en dat komt allemaal door Hankies4all :)

Fijne paasdagen

37 Reacties

Geen opmerkingen: