zaterdag 24 januari 2009

In een hoekje met een boekje

Ik heb al een paar dagen niets laten horen, de reden zal ongetwijfeld niet moeilijk te raden zijn: ik maakte miljoenen steekjes. Ik heb me zelfs een beetje in de nesten gewerkt want ik maak dit keer wel erg prutserige gaatjes. Geen euro-grote Dingen dit keer maar meer iets in de trant van twintig voor de prijs van een. Er is geen weg terug want uithalen gaat niet :) Met een zeer fijn draadje (eindelijk eens een echt ragfijn draadje ontdekt, in Frankrijk, helaas te weinig gekocht maar ik kom de winkel vast nog wel eens tegen als ik daar weer ben). Als tegenhanger voor het gepruts borduur ik op hetzelfde lapje dikke chocolade letters in Frans borduurwerk met een flinke draad katoen.

Om af en toe mijn ogen weer even recht vooruit te laten kijken pak ik een boekje. Gelukkig kwamen er net wat over de post en die boekwerkjes zijn zo leuk dat ik er een logje aan wijd.

Dit zijn drie boekjes die aanvankelijk los werden uitgegeven en nu met zijn drieën in een mooie cassette worden geleverd. De boeken behandelen allerlei handwerktechnieken vanuit de klederdracht traditie en elk deeltje richt zich op een eigen onderwerp. Ze bevatten redelijk wat tekst maar zijn ook erg mooi geïllustreerd.

Het eerste deel richt zich voornamelijk op het handwerkonderwijs zoals zich dat afgelopen anderhalve eeuw heeft gemanifesteerd. We maken kennis met de "Sticksteine", een kennelijk onmisbaar handwerkattribuut, we leren hoe een "Flohfenster" te maken: zo’n hemdsplit met een inzetje van naaldkant, er komen diverse technieken aan bod om gerimpelde stof decoratief af te werken, zoals met een "Froschmäulchen", we leren manchetten en boorden van linnen hemden af te werken,(mooie technieken voor een souvenir!), zien patronen voor de meest prachtige bretels, in sommige gevallen zelfs versierd met fijn borduurwerk met kraaltjes, we zien hoe muizentandjes van stof gemaakt worden, er zijn diverse patronen voor kruissteek en witwerk te vinden en dat is nog maar een kleine greep.

In het tweede deel wordt het breien behandeld. Hier vind je onder andere oude patronen voor een breirol, patronen voor lange kousen met allerlei verschillende afwerkingen voor het boord (ik snap nu eindelijk waarom het niet erg is dat sommige breipatronen de neiging hebben sterk naar rechts of links te hellen: aan de bovenkant van een kous geeft dat juist een mooi effect) en tot slot gaat het boek uitgebreid in op het inbreien van kraaltjes. Erg leuk is het patroon voor het geldbuideltje wat met kraaltjes is ingebreid en verder staan er nog verschillende patronen voor polswarmertjes in.

In het laatste deel komen naaitechnieken en open naaiwerk aan de orde. Mooie foto’s van "Mustertuchen" zoiets als onze souvenir of pronkrol. We leren technieken om ruches te maken, mooie open zomen en naadwerk, net weer even anders dan "de onze" en verder kunnen we zelf een "Nähsteine" maken.

Meer informatie vind je hier en daar kun je ook bestellen als je dat wilt.

19 Reacties

Geen opmerkingen: