donderdag 29 januari 2009

Het begin is er

Vorige week ben ik eindelijk begonnen aan het eerste lapje voor mijn souvenir. Ik heb natuurlijk al een heleboel andere lapjes klaar maar eentje moet er natuurlijk de eerste en de bovenste zijn en dat is traditioneel op veel oude Souvenirs de ma Jeunesse het lapje waar in kunstige letters SOUVENIR op is geborduurd.

Geheel in de traditie van de oude souvenirs koos ik voor een zwierig handschrift met letters in Frans borduurwerk. Met behulp van foto’s van een aantal oude souvenirs die ik mocht maken bij een handwerk-vriendin stelde ik zelf de tekst "Souvenir de ma Vie" samen. Een term die tegenwoordig wel vaker gebruikt wordt omdat onze generatie souvenir-maaksters niet echt meer tot de jeugd behoort. Het is meer in ons tweede leven dat wij tijd hebben gekregen voor de vele uren handwerk die het maken van een Souvenir nu eenmaal vergt.

Bij de originele souvenir die ik in handen had was er een soort schildje geplaatst tussen de letter S en "ouvenir". Ik heb dat weggelaten. Toen ik gisteren bij het museum voor Naaldkunst op de website keek (even flink naar beneden scrollen) zag ik daar ook zon fraai beginlapje met eveneens zo´n schildje bij de letter S. Ik heb dus waarschijnlijk een essentieel onderdeel weggelaten, zij het dat ik dat heel bewust heb gedaan: ik vind het niet zo mooi.

De oorspronkelijke letters van mijn voorbeeld waren in een soort ingrijpsteek. Ik gebruikte zelf een platsteek die vooraf flink was opgevuld zodat de letters mooi bol op het werk liggen. Ik borduurde met wit garen op een lapje linnen batist, waar ik met een beetje zuinig doen nu nog de helft van over heb. Met materialen die niet zomaar overal te koop zijn moet je nu eenmaal een beetje schipperen.

De hoekmotieven zijn alle vier verschillend en komen uit het boek "oude en nieuwe merklapmotieven", een uitgave van Cantecleer in 1982 en geschreven door Jutta Lammer. De motieven zijn van een oud merklapje op niet aftelbare stof geborduurd in 1870 en gedateerd HW. Ik heb de motieven op ware grootte overgenomen zodat de motieven ongeveer 5,5 cm breed en hoog zijn. In elk hoekmotief zijn kleine gaatjes geborduurd in Engels borduurwerk. Alleen al het motiefje rechtsonder bevat 24 piekleine gaatjes.

Nu dit lapje klaar is kan ik beginnen met het in elkaar zetten van mijn souvenir.

Ook van dit lapje heb ik weer veel geleerd. In het begin vond ik het erg moeilijk om de richting van borduren te bepalen en ook het recht in lijn blijven was een hindernis. Voor je het weet ga je steeds een beetje meer scheef en dan kom je uiteindelijk niet daar uit waar je wilt. Het was wel erg leuk werk om te doen en ik ga beslist nog eens zo´n Frans borduurwerkje maken.

38 Reacties

Geen opmerkingen: