dinsdag 16 december 2008

Zo'n maagdelijk lapje

Een tijdje geleden was ik op de handwerkbeurs in Rotterdam in de oude van Nelle fabriek. Het was gezellig druk, "we" waren er met de hele groep en splitsten in kleinere clubjes om inkopen te doen en de quilts te bewonderen. Af en toe kwamen we elkaar tegen bij het een of andere kraampje of bij het buffet en lieten onze aankoopjes zien of attendeerden de anderen op bijzonderheden die echt niet gemist konden worden. Tijdens mijn tocht kwam ik verschillende malen langs de kraam van Tammy van Stelt. Er hing daar een prachtig merklapje wat mijn belangstelling trok. Het was een oud Fries lapje uit 1793 en het was prachtig ingelijst. Er naast hing een replica van het lapje en daar verkocht Tammy pakketjes van.

Nu heb ik thuis een dikke map vol met de mooiste patronen die ik allemaal wil gaan borduren dus nog maar weer eens een patroon thuis op de stapel leggen was eigenlijk helemaal niet de bedoeling. Bij het patroon hoorde ook een lap linnen en de benodigde strengetjes DMC. Ook die had ik vooral niet nodig maar de kleuren waren zo mooi!
Toch bleef ik langskomen om nog eens en nog eens naar dat prachtige lapje te kijken. Tammy begon me allerlei details van het oude lapje te vertellen, ze deed dat heel inspirerend en leuk.

Jullie raden het al: uiteindelijk heb ik het patroontje met het pakketje gekocht en deze week heb ik het uitgepakt en het lapje omgezoomd.

Het linnen is heel anders dan waar ik normaal op borduur, dit is 14 draads Bistro linnen van Libeco-lagae. Iets grover dan ik gewend ben maar ook iets vaster geweven. Het ruikt ook zo heerlijk naar linnen. Ook heb ik de strengetjes garen op een kaartje gewikkeld, de kleuren zijn zo mooi en ik heb de kleurcodes erop geschreven. Ik kan aan de slag, heerlijk! Wat kan een mens gelukkig zijn met een fijn lapje en mooie garens.

Mijn laatste borduurwerk is inmiddels af en ligt bij de "lijstenboer"; zaterdag mag ik het afhalen en ook aan mijn witwerklap is deze week de laatste hand gelegd. Het is dus tijd voor iets nieuws en waar kan ik dan beter aan beginnen dan aan dit lapje?

22 Reacties

Geen opmerkingen: