zondag 5 oktober 2008

Zondagse rok

Ik lijk wel verslaafd! In mijn vakantiekoffer reisde een lap linnen, een patroon en een doosje garen mee. Sinds de dag van aankomst borduurde ik iedere dag een klein stukje aan mijn witwerklap en ik vò­nd het leuk. Eerst heb ik – zoals gewoonlijk - lang geaarzeld of ik wel het goede linnen had en of het allemaal wel zo ging als ik wilde maar na verloop van tijd won mijn aarzeling het van enthousiasme en de laatste dagen lijk ik wel verslaafd aan de steekjes op mijn lap. De Drie Dwaze Dagen zijn compleet aan mij voorbijgegaan (sorry Berthi) en ik zit onderhand hele dagen te tellen en te steken.
Met moeite worstel ik me even los om een logje te schrijven. Ik zie zoveel positieve, leuke en vrolijke reacties op de foto’s van Val d’Argent dat ik jullie honger naar meer graag stil. Hier komen nog een paar juweeltjes:

De tentoonstelling van Amish quilts stond dit jaar in het teken van tweekleurige quilts zoals deze rood-witte:

Het is jammer dat jullie het prachtige quiltwerk maar ten dele kunnen zien en nog meer spijtig is het dat de bijzondere sfeer die altijd in dit kerkje hangt niet goed op een foto is vast te leggen.
Wij waren er in 2002 kort na 9/11 precies op het moment van de herdenking in Europa. Wij stonden net in de deuropening toen de lampen uitgingen en er twee minuten van diepe stilte was. Sinds die tijd is deze kerk altijd een moment van bezinning voor ons, even rustig zitten en de eenvoud van de quilts ervaren.
Dit jaar organiseerde de AFHAM ( Association Française d’ Histoire Anabaptiste-Mennonite) een kleine tentoonstelling met prenten waarop de kleding uit de tijd van Jakob Amman te zien was en een collectie zeer antieke bijbels. Wij hadden een plezierig gesprek met een van de leden van Afham die ons aansprak toen wij ons hardop afvroegen waarom de kleding op een van de prenten zo "modern" en stads oogde. Zijn uitleg was dat de afgebeelde families weliswaar wederdopers waren maar niettot de Amish afscheiding behoorden. Vervolgens hebben we nog een klein kwartiertje met hem gepraat over Amish, bijbels en wereldser zaken. Mooi!

Nog een prachtig voorbeeld vind ik onderstaande quilt en alhoewel hij niet tweekleurig is verdient hij zeker een plaatsje op dit log:

Van de sobere zondagse zaken naar de wat meer wereldlijke: de zondagse rok.
Er was een tentoonstelling aangekondigd met antieke Franse Boutis en Piqués. Het mekka van de Franse Boutis en Piqués is gelegen in Calvisson vlakbij Nîmes waar het museum aldaar zo vriendelijk was om enkele topstukken voor ons naar Val d’Argent te halen. Vooraf was het al smullen toen ik in juli de gids kreeg maar eenmaal daar viel mijn mond open van verbazing: zo mooi, zulk fijn en prachtig werk, schitterende kledingstukken, gedragen en goed geconserveerd, mooie provençaalse stoffen doorgequilt of in Boutis patronen genaaid, grote kleden en dekens, allemaal even prachtig. Geweldig dat ik dat heb kunnen zien.

Hier een rij kledingstukken: rokken in Boutis of quiltwerk en prachtige doeken in getamboereerde tule

Daarachter nog verschillende zeer fijn gemaakte(doop?)kleedjes en doeken in Boutis en tenslotte linksachter nog wat kraagjes.

Prachtig was het kleed van Marie Antoinette dat over een raamwerk was gedrapeerd zodat je het open karakter van de Boutis goed kon zien:

Dit is slechts een gedeelte van het enorme kleed en goed te fotograferen omdat er een lamp onder was geplaatst. Heel bijzonder om ineens "oog in oog" te staan met een kleed niet dat alleen prachtig gemaakt en goed bewaard is maar waar ook zo’n historische geschiedenis aan vastzit.

Mijn lapje linnen roept nu al voor de derde keer, ik ga weer aan het werk

dag!

16 Reacties

Geen opmerkingen: