dinsdag 30 september 2008

Goud, goud, GOUD

Eind van de maand september al weer en dan er mag wel weer eens een speldenkussentje of naaldenboekje te voorschijn piepen. Ik was er vorige maand eigenlijk al mee bezig maar kreeg het niet op tijd af. Tijdens onze vakantie in Frankrijk had ik uitgebreid de tijd om het wel af te maken, mijn naaldenboekje in or nué, een cadeautje wat de cursisten van Needles4all gratis toegestuurd kregen, dit eerste jaar als dank voor het volgen van een cursus. Als je toch op de website van Needles4all bent, kijk dan gelijk even naar het nieuwe cursusprogramma, dat is net online.

Het ontwerpje is gemaakt door Margreet Beemsterboer en de techniek heet Or nué, een techniek waarin je gouddraad oplegt en bedekt (=vastzet) met een dunne draad zijde of goud. Als je even begrijpt hoe het moet is het niet moeilijk maar in het begin was het wel even wennen met uittellen.

Zo is de voorkant van mijn naaldenboekje geworden:

en zo ziet ook de achterkant eruit:

Ik bofte natuurlijk wel dat de letter M van Margreet al in het patroon was aangegeven; voor de andere letters moet je zelf even een berekening maken waar dat in het midden van het patroon komt te staan. Het hele alfabet in roosjes is bijgevoegd en ook bruikbaar in een kruis-steekjes werkje.
Voor mij was dit de eerste keer dat ik bezig was met gouddraad en het smaakte beslist naar meer.
Wellicht dat ik me komend jaar weer voor een of meerdere cursussen opgeef, niet vanwege dit leuke naaldenboekje maar omdat het cursusaanbod zo geweldig leuk is!

Toen ik deze week het nieuwe cursusprogramma onder ogen kreeg moest ik wel lachen: het voorbeeld bij de cursus monogram-borduren had mijn initialen, wat een toeval en ook een cursus in een nieuwe en vrij onbekende techniek kwam me plotseling erg bekend voor: ik zag die deze vakantie voor het eerst in een prachtig boek met witwerk-technieken dat ik in Frankrijk vond. Beide cursussen lijken me wel wat want de fijne kneepjes leer je vaak niet uit een boekje maar van een echte "juf".

20 Reacties

Geen opmerkingen: