maandag 26 mei 2008

Vrijdag verwendag

Ik was er even niet. Ik was wel thuis maar was druk,druk,druk in de weer. Druk met oppassen, verjaardagen, dagje uit, druiven snoeien en handwerkjes. Mijn Souvenir heeft er een bouwrijp lapje bij en er is ook nog een heel nieuw lapje ontstaan, beiden zal ik binnenkort hier showen.

Vrijdag was het dagje uit. Ik had in Rotterdam in een gezellig koffietentje afgesproken met Annette, bekend van "de handwerkjes van.." en zij schoof me bij binnenkomst een klein pakje in een allerliefst cadeaupapiertje toe. Ik mocht even gluren en trof in het pakje deze schattige sokjes voor Sophie aan. Zaterdag heb ik ze aan Elise gegeven en al haar verjaarsvisite was het er over eens dat het beeldige sokjes zijn.

Na de koffie gingen we naar Lydialaine toe, naar de winkel waar zij haar prachtige Marker lapje maakt en hebben daar heerlijk rondgesnuffeld tussen alle mooie garens, borduurstoffen en wol. Met een redelijk bescheiden buit (eerlijk waar) gingen we op zoek naar een lunchgelegenheid. Die vonden we op het schouwburgplein, achter in een winkel met delicatessen en prachtig serviesgoed. We hebben uitgebreid geluncht en heerlijk bijgepraat en daarna was het helaas tijd om naar het station te gaan. Bij thuiskomst vond ik een aantal pakjes op de mat.

Eentje bevatte twee Hongaarse boeken.
Een tijdje geleden kreeg ik die aangeboden van een mevrouw die Nuttig en Fraai leest en die mijn Hongaarse lapje had gezien. Zonder te weten wat ik eigenlijk kocht heb ik de boeken van haar overgenomen. Spannend!

Wat een verrassing! Het ene boek is eigenlijk een map met 28 losse patronen in kruissteek, platsteken en in diverse andere steken die ik niet ken maar waar gelukkig wel duidelijke tekeningetjes bij staan. Het zijn patronen voor een merklapje, diverse randen, geborduurde hemden en jakjes, een babymutsje en beschrijvingen... in het Hongaars. Dat wel. Ik kan me prima redden met de talen die ik ooit op de middelbare school heb geleerd en zelfs in Spaans en Italiaans pik ik hier en daar nog wel wat bekende woorden op maar Hongaars is echt van een andere orde. Gelukkig heb ik inmiddels een vertaalprogramma gevonden.

Het doekje links kan wel een liefdeszakdoekje zijn, zoals mijn Portugese lapje of mijn Friese Knottendoek, maar het kan natuurlijk ook gewoon een sjaaltje zijn. Dat zoeken we nog wel uit. Het patroon rechts heeft ooit in HzG gestaan maar daar was niet het hele patroon gegeven. Bovendien wordt er hier in een andere steek geborduurd. Ik kan nu het complete lapje maken.

Behalve bovenstaand werk trof ik ook dit soort patronen in o.a. platsteek en steelsteek aan:

Het andere boek bevat patronen in open borduurwerk en in platsteek, zowel in kleur als in wit.
Randen voor tafelkleden en prachtige motieven voor kleden en sjaaltjes zoals bijv dit beeldige witte kleed op de omslag

Andere post was een gezellig dikke brief uit Frankrijk met prachtige postzegeltjes er op: een met een hart en de ander met de tekst: le plaisir de vous écrire. Het was ook een enorm plezier om de brief te lezen en alle lieve cadeautjes te bekijken. Ik kreeg een handig fijn borduurschaartje, een bijzonder patroontje en ook nog wat strooimatiefjes voor op mijn Biedermeierlapje. Die zullen daar zeker een plaatsje in krijgen, zo leuk!

Zuslief bracht een mooi kantje voor me mee uit Frankrijk en van boekwinkel Bodoni in Parijs ontving ik een catalogus met allerlei handwerkboeken, garens, vilt en zijde lint. Handig in het boekwerkje zijn de kleurenkaarten van de garens, het vilt en het zijdelint. Ook zag ik dat ze geperforeerd papier verkopen met 7 gaatjes per cm. Het lijkt me leuk om daar eens mee te experimenteren. Ik heb overigens geen idee hoe ze aan mijn adres gekomen zijn.

Dan kreeg ik nog vier ontbrekende nummers HzG aangeboden die een van de borduursters van mijn merklappengroep voor me had gekocht in een snuffelwinkeltje. Ik had haar ooit een lijstje gegeven met nummers die ik nog niet heb. Bijzonder aardig dat ze zelfs op haar vakantie aan me dacht.

Helemaal beduusd over zoveel aardigheid voor mijn persoontje keek ik 's avonds laat nog in mijn e-mail box om de laatste berichtjes van Nuttig en fraai te lezen en las daar twee heel lieve berichtjes, mijn dag kon niet meer stuk.

Jullie weten weer in grote lijnen waar Marcella deze week zo druk mee bezig was en voor ik weer aan de slag ga (er ligt alweer een nieuw lapje ..maagdelijk nog, op me te wachten) laat ik vast een klein stukje van mijn werkjes zien en beloof daarbij dat er het volgende blogje betere foto's en het verhaal van die lapjes komen.

24 Reacties

Geen opmerkingen: