donderdag 15 mei 2008

In bloei

Het is alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatst over mijn merklapje schreef. Dat was hier en ik had toen net een "poesie" toegevoegd aan het geheel. Inmiddels zijn er wat letters bijgekomen en is ook op wonderbaarlijke wijze mijn kransje in bloei gekomen. Dat heb je met dat mooie weer en een beetje rozenmest.

Zo is de stand op dit moment:

Ik had koffievisite: een vriendin kwam langs om wat lapjes op te halen voor haar quiltje en ik liet mijn merklapje zien. Zij borduurt in het zelfde merklapgroepje en maakt dus ook een merklap met de door ons gekozen 12 onderwerpjes. Ik vertelde haar dat ik, nu het doorgeregen middenblok er eenmaal in stond, het kransje eigenlijk een beetje iel vond. Ik liet haar een ander kransje zien en zei dat ik die eigenlijk veel beter vond passen in deze merklap. Zij beaamde het volledig.

Ze was nog niet weg of er belde een andere quilt- en borduurvriendin. Zij leest mijn blog regelmatig en ze wist precies hoe mijn merklap er voor stond. Ik vertelde haar wat er die morgen was gezegd en ze zei onmiddelijk: "ik kan me voorstellen dat dat andere kransje er beter bij past", ze kent het patroon want dat heb ik ooit van haar gekregen.
Tien minuten na het telefoongesprek zat ik het oude kransje uit te halen.

Daarna heb ik om de tien steekjes draden geregen omdat ik geen zin had om nogmaals te moeten uithalen als ik een fout zou maken bij het borduren. Eenmaal bezig met borduren besefte ik pas wat een hels werk ik mezelf op de hals had gehaald: ik moest de kleuren van mijn eigen lap vertalen naar de kleuren van het patroon van Anna Thies, die veel grijzer en gedekter waren. Dat viel nog niet mee.

Toch is het gelukt, al heb ik wel een paar weken zitten zweten ;)

Daarna zijn er ook nog twee letters in het midden geplaatst, halve kruisjes over een draadje. Daardoor kon ik een wat groter en sierlijker lettertype gebruiken.

Wat nu nog rest (op de rand na) is een alfabet in grote letters en een in kleine letters. Ik weet nog niet hoe ik dat ga aanpakken. Ik kan alles van te voren uittellen, wat veel werk is maar wel zekerheid geeft dat het mooi op de lap past of ik kan "zomaar" beginnen en kijken hoe ik uitkom en eventuele lege plekjes opvullen met een klein motief. Iemand nog tips ?

23 Reacties

Geen opmerkingen: