maandag 3 maart 2008

Koek en boek

Zaterdag zijn we, met een flinke storm in de rug, naar Deventer gereden. Hij om te vergaderen, ik om te winkelen. Ik kende Deventer alleen van de beroemde boekenmarkt maar was er nog nooit geweest om te shoppen. Ondanks het slechte weer heb ik genoten! Wat een heerlijke stad om een dagje uit te zijn.
Hierboven zie je een gedeelte van de buit: wat lapjes, lintjes en twee schattige kommetjes voor mijn bescheiden rood/witte kommetjes verzameling. Het kleurige band onderaan is breed biasband; daar kan ik vast wel wat leuke dingetjes mee maken voor Sophietje.

Behalve koek is er in Deventer ook tamelijk wat boek; er zijn nogal wat boeken-antiquariaten en in een daarvan vond ik dit drietal:

Het bovenste boekje is het Handwerkalbum van Nelly van Maarseveen. Op een rommelzolder werd een oud schrift uit 1886 gevonden dat ooit behoorde aan Nelly van Maarseveen. Het schriftje bevatte een schitterende collectie tekeningen van borduurwerken. In die tijd werd naast het praktijkonderwijs fraaie handwerken ook het beschrijven van dat handwerk onderwezen en alle patronen die men gebruikte moesten ook nauwkeurig in een tekening vastgelegd worden. Dit schriftje nu is in 1981 dus bijna een eeuw later in facsimile uitgegeven door Zomer en Keunig. Een paar weken geleden zag ik een collectie oude nuttige en fraaie handwerken met bijbehorende tekeningen, ik schreef er toen dit logje over en maakte daarna dit lapje. Ook het boekje van Nelly kwam toen ter tafel en ik was dus blij verrast dat dit boekje nu in Deventer op mijn pad kwam.

Kijk eens hoe prachtig Nelly haar Fijne Spaansche kant tekende. Voor deze tekening was het oordeel van de juffrouw ´uitmuntend´

En ook haar beschrijving met de bijbehorende tekeningen van het Ajour-werk werd met een ´uitmuntend´ beloond door de juf.

Een ander oud boekje dat op mijn wensenlijstje stond is "onder de dekens, tussen de lakens" een uitgave van het Nederlands Openluchtmuseum en geschreven door A. Meulenbelt-Nieuwburg. Het boekje beschrijft vrij uitgebreid alles wat er op het gebied van textiel in de slaapkamer gebruikt werd: van matrassen en beddentijken tot lakens en zelfs de quilts. Er wordt beschreven hoe het textiel gemerkt werd en versierd met tussenzetsels van open naaiwerk en haak- en kantwerk. Begin jaren 80 van de vorige eeuw vond in het Nederlands Openluchtmuseum een tentoonstelling plaats met dezelfde naam. Dit boekje is een uitgebreide gids bij die tentoonstelling.

Een van de vele prachtige illustraties uit het boekje.

Dan vond ik ook nog een mooi boekje met voorbeelden en een uitleg van de steken van het Hardangerborduurwerk. Het is een van oorsprong Noors boekje met een goede uitleg en daarna vele voorbeelden van oud hardangerwerk. Geen kant en klaarpatronen maar met wat gepuzzel moet het te doen zijn om de prachtige voorbeelden na te maken.

Tot slot bleek Deventer ook de clubwinkel van de Nederlandse vingerhoedclub rijk te zijn. Een klein maar sfeervol winkeltje vol met vingerhoeden en een enkel oud stukje naaigerei. Bijzonder leuk om daar eens rond te kijken alhoewel er weinig voor mijn gading was; veel van de vingerhoeden waren nieuw en speciaal voor de verzamelaar gemaakt. Zelf vind ik ze het leukst als ze gebruikt zijn en onderin de naaidoos gevonden zijn na een lange en mooie gebruiks-carriere.

voor de liefhebbers nog even de boeken in het kort

Handwerkalbum van nelly van Maarseveen 1886
1981 Zomer en Keuning Boeken B.V. Ede
ISBN 90 210 1974 4

Onder de dekens, tussen de lakens, A. Meulenbelt-Nieuwburg
1981 NOM, uitgeverij Terra, Zutphen
ISBN 90 6255 081 9

Hardangerborduurwerk
Gudrun Stuland vert. uit het Noors, bewerkt door J.A. Kuiper
1968 Wolters Noordhoff, Groningen

26 Reacties

Geen opmerkingen: