donderdag 21 februari 2008

Breien met één naald

Ik dacht toch echt dat mijn Souvenir de ma Jeunesse wat betreft het stopwerk wel redelijk volledig was. Een paar weken geleden mocht ik bij iemand van mijn Souvenirgroep een verzameling prachtige handwerken bekijken. Alles gemaakt door een enkel paar handen tijdens een opleiding voor nuttige en vooral fraaie handwerken. Wat een prachtig handwerk zag ik voorbij komen. Te midden van de meest prachtige stukjes fraai handwerk ontdekte ik een stoplapje. Het was gemaakt op fijn linnen en was niet op de gebruikelijke manier gestopt zoals men linnengoed herstelt maar zoals men sokken en ander breiwerk herstelt. Zoals men leerde mazen en stoppen op een lapje breiwerk maar dan in plaats van in breiwerk was dit uitgevoerd op linnen.

Als ik zoiets zie ben ik verkocht, ik móet het even proberen. Snuffelen in boeken leverde een wel erg summiere beschrijving op hoe ik zoiets kon aanpakken en dus ging ik zelf maar wat experimenteren.

Eerst prutste ik op een klein reepje linnen de eerste steekjes om het een beetje onder de knie te krijgen

Daarna ging ik echt aan de slag. Op een lapje 19 draads linnen van K&V zette ik vier vakjes uit met een open zoompje. Daarna zette ik de spandraadjes uit waar ik de breisteekjes om heen wilde maken. Eerst "breide" ik zo een vierkantje recht, daarna een vierkantje in averecht.

Zo was de stand van zaken voor de komst van Sophie, de afgelopen week ben ik in de weinige uurtjes verder gegaan met mijn broddellapje.

en is dit het resultaat.

Hier zie je het het rechtbreiwerk nog wat duidelijker:

en hier het averecht:

Het averechte lapje zat in eerste instantie een beetje te strak en dat heb ik er toen voorzichtig weer uitgeknipt. Daar hield ik een prachtig miniatuurbreiwerkje aan over met aan de achterkant keurig rechte steekjes. Daarna probeerde ik het opnieuw en trok de draad wat minder strak aan.

Na de oefening in recht en averecht moest het ook mogelijk zijn om beide steken te combineren in een lapje; dat werd eerst een lapje in 1R-1A

dat zie je hierboven en daarna nog een boordsteekje in 2R-2A

Tot slot kregen alle vier de "breiwerkjes" nog een (verschillend) randje rondom.
Alweer een lapje meer aan mijn Souvenir

17 Reacties

Geen opmerkingen: