zondag 13 januari 2008

Mijn handwerkjuf

Sinds een paar dagen woont ze hier in huis, mijn handwerkjuf. Ze kwam via de brievenbus en sindsdien vertelt ze me onvermoeid over alle mooie handwerktechnieken die ik maar wil leren. Duur was ze niet, mijn juf, voor € 20 blijft ze altijd bij me.

Mijn juf vertelt me prachtige verhalen over het gebruik van een bepaalde techniek en over de herkomst. Ze laat me mooie foto’s zien en eigenlijk zou ik het liefst meteen aan de slag willen. Zodra ze dat merkt gaat ze het voordoen, ze vertelt welke materialen ik nodig heb en doet de steekjes rustig en duidelijk, steek voor steek voor. Ik denk dat ik nog veel van haar kan leren.

Als je ook zo’n ideale handwerkjuf wilt kijk dan eens hier, bij de digitale handwerkjuf

Het heeft even geduurd voordat deze uitgave te koop was, maar nu is hij er

Zestien verschillende steken vormen de basis voor de 33 technieken die nu nog het meest worden beoefend in Nederland. Deze 33 technieken vind je terug in kleding, met name in de streekdracht maar ook in textiel dat we in huis gebruiken, zoals tafellakens, beddegoed en dergelijke.

In de cassette zit een klein maar handzaam boekje met een uitleg en een trefwoordenlijst waarmee je alles kunt vinden op de afzonderlijke DVD’s en verder een erg praktische literatuurlijst. Veel van de boeken op die lijst heb ik in de kast.
Toch heeft de digitale handwerkjuf een groot voordeel naast de bestaande boeken: Door de duidelijke demonstraties en de vele tips, trucs en uitlegjes wordt het ineens een stuk eenvoudiger en "bereikbaarder" voor velen.
Ik vind het in ieder geval een verrassende aanrader!

Mijn hartelijke dank aan alle vrijwilligers die zoveel tijd en energie hebben besteed aan het doorgeven van een uniek stukje van onze handwerkgeschiedenis, want uiteindelijk hebben zij deze digitale juf tot leven gebracht!

18 Reacties

Geen opmerkingen: