vrijdag 28 september 2007

Oe

Mijn quiltfoto’s krijgen altijd een code en worden per gelegenheid in een speciaal digitaal mapje gestopt. Mijn foto’s in het mapje Carrefour 2007 van de tentoonstelling Oost Europese in de Eglise St Nicolas in Ste Croix aux Mines quilts kregen dan ook de vermelding "oe" en een nummer.
Het waren stuk voor stuk prachtige quilts. Bij binnenkomst viel mijn oog op deze quilt:

een prachtig samengestelde quilt van allerlei "rijke" materialen die op een bijzondere manier opgebouwd was in lagen. Allerlei oude en nieuwe – veelal handgekloste- kanten, kleine haakwerkjes, zijde, borduurwerk en hier en daar ook gordijnband, fantasievol geborduurd en geplooid.

hier zie je een fragment met in het midden een klein kant"feestje" versierd met kleine kraaltjes en borduurwerk en links en rechts het geborduurde gordijnband.

wat de quilt nog extra diepte gaf waren de talloze kleine zijden kussentjes die overal op de quilt bevestigd waren en die allemaal voorzien waren van een prachtig en fijn haak- of kantwerkje.

hieronder kun je dat op de detailfoto beter zien:

De Russische quiltster bleek jaren lang gewerkt te hebben als kostumière in een theater en dat verklaart haar keuze van materialen en ook het theatrale van de quilt zelf; het was echt een overdadig pronkstuk. Ik heb lang met mijn neus op de quilt gestaan om al die details te bekijken. Geweldig!

Ook deze quilt van een quiltster uit Bulgarije sprak me aan:

een overdadige bloemenzee in heldere kleuren, mooi gemaakt en zeer apart.

En ook deze quilt van een andere Russische quiltster sprak me aan, veel soberder van kleur dan de voorgaande maar wel prachtig versierd met kleine glimmende steentjes en kraaltjes

in een volgend logje laat ik Berthi en de anderen nog wat meer quilts zien uit Oost Europa met onder andere een opmerkelijke quilt uit Turkije.
17 Reacties

Geen opmerkingen: