donderdag 21 juni 2007

Blauwdrukken in gebruik

Vorig jaar schreef ik een logje over blauwdrukken. Van Basje had ik een boekje over blauwdrukken gekregen en ik liet daarbij mijn verzameling blauwdruk-lapjes zien. Vorige week konden we bij Berthi ook het een en ander over blauwdrukken lezen naar aanleiding van een textieldag in Borg Verhildersum.

Dat er van die blauwdruk-lapjes erg mooi quilts te maken zijn, ondervond ik op de European Patchwork Meeting 2003 in Ste Marie aux Mines. De tentoonstelling was genaamd "Variations on Hungarian Blueprint" en was indertijd georganiseerd door het Hongaarse quiltersgilde. Ik heb even voor jullie gezocht naar de pagina met quilts zodat er de prachtigste quilts over het beelscherm rollen als je op de link klikt.
Ter geruststelling: ik ken de Hongaarse taal niet, ik heb zo maar her en der op wat knopjes gedrukt ;)

De tentoonstelling van Blauwdrukken was eerder dat jaar op diverse plaatsen in Hongarije geweest en kwam in september ook naar Ste Marie. Quiltsters uit 33 landen waren met hun quilts vertegenwoordigd met in totaal 60 quilts. Ze waren prachtig, stuk voor stuk prachtig! Er was zelfs een complete baby Jane geheel van lichte en donkere blauwdrukken te zien. Daarvan heb ik geen foto helaas; omdat de quilt zo groot is hadden ze die erg hoog opgehangen en daardoor was fotograferen niet goed mogelijk.

ik zal hieronder een vijftal quilts laten zien die ik op de tentoonstelling heb gemaakt:

heel veel verschillende technieken in een quilt

prachtige combinatie met verschillende effen blauwtinten

blauwdruk met kleur, een oud patroon met een nieuw tintje

modern, speels, prachtig gequilt en dan rechtsonder net even dat gekleurde vlaggetje, super!

en tot slot een ontmoeting van Hongarije met Japan, een prachtige combinatie van Sashiko-quilting en Hongaarse blauwdrukken.

Geen opmerkingen: