maandag 8 mei 2006

Maandag wasdag, alweer

Afgelopen dagen was ik in het Belgische Ieper; ik was daar met een groep Belgische en Nederlandse  vrienden. Een of twee keer per jaar ontmoeten we elkaar"ergens" in Nederland of Vlaanderen om ons een weekend op cultureel, educatief en culinair gebied bezig te houden. Ieper was in de grote oorlog (La Grande Guerre, bij ons bekend als de 1e wereldoorlog) een frontstad waar zware gevechten geleverd zijn. De stad was zwaar beschadigd en er zijn in en rondom de stad Ieper ruim 500.000 mannen omgekomen. Een aantal gebouwen zoals de Lakenhal zijn opnieuw opgebouwd zoals het er in 1913 uitzag. Andere gebouwen zijn opgebouwd in een stijl die slechts doet denken aan de historische gebouwen die er in een ver verleden hebben gestaan. Het geeft de stad een merkwaardig onnatuurlijk uiterlijk. In en rond de Lakenhallen was in de middeleeuwen een enorme  bloeiende textielindustrie gevestigd. Helaas is daar maar weinig over terug te vinden. In de lakenhal is nu een oorlogsmuseum gevestigd. Ik heb in het museum toch geprobeerd om zoveel mogelijk op textielgebied te  vinden. Er was bovendien in de centrale hal nog een zeer kleine presentatie over de lakenindustrie te vinden. Ik zal daar een aantal web-logjes aan besteden. Op onderstaande foto uit 1917 zien we vrouwen aan het werk in een legerwasserijonderstaand de link naar het museum "in Flanders fields gevestigd in de Lakenhal in Ieperhttp://www.inflandersfields.be/pdf/insert_IFF_NL%20.pdf

15 opmerkingen:

anny zei

Oeps, die wasdag weet wat, gelukkig zit ik hier op maandag heerlijk naast mijn droogtrommel te computeren. Wist je dat afgelopen zaterdag er in Trouw een stukje stond over een pronkrol uit een museumpje in Groningen. Ik pak het stukje ereven bij.Het gaat om het Museum voor Naaldkunst, Hoofdweg 8, Wedde, tel 0597-562614. Bezoek alleen op afspraak volgens de krant. En ze schijnen nu bovendien aan het verbouwen te zijn. Maar misschien een idee voor een zomereisje?

marian'ne m zei

Heel indrukwekkend, ( ook het museum)!!!
Wat zal dat een zwaar werk zijn geweest, al die dikke soldaten kleding. Dan zijn wij wel dankbaar voor ons wasmachientje he.

Tineke zei

Hallo Marcella,
Nu ik die waslijnen zo op de foto zie MOET ik even naar buiten kijken. De buurvrouw heeft 15! kinderen en een heel oud wasmachientje. Mijn moeder had er heeel vroeger ook een. Ik geloof dat dat ding een langzaamwasser genoemd werd. Met een handwringer. Zij hangt de was ook op deze manier op. Rijen en rijen met handdoeken, ondergoed etc. Wat een leven. Ze vertelde me dat ze 42 jaar is. Veel plezier vanmiddag bij N. Doe je iedereen de groeten van me? Jij ook groeten uit een heerlijk zonnig Cairo. Tineke.

Berthi zei

Wat heb ik te doen met deze vrouwen!!

Ik kijk uit naar je logjes over de lakenindustrie!

marcella zei

@ Anny, het museum ken ik van de website ) zie links. Ik heb een aantal malen boeken daar besteld, maar ik ben er nog nooit geweest. Voor een dagtochtje echt te ver, maar wie weet als ik er toch eens in de buurt ben. Ik ben wel benieuwd naar je krantenknipsel hoor, bewaar je het voor me ?

marcella zei

@Marianne en Berthi, ik ben altijd blij met mijn wasmachientje...het zal zeker zwaar werk geweest zijn maar in dit geval had ik meer te doen met hun mannen. Vier jaar in loopgraven te moeten doorbrengen en met zo weinig resultaat, zo ontzettend triest.
@Tineke, je hebt inmiddels een mailtje van een "vreemd" adres terug... Mijn moeder had ook een langzaamwasser, erg modern voor die tijd en daarbij een losse centrifuge..."centrivu" heette dat in Rotterdam :D
je zal maar zo'n elftal moeten opkweken en dan nog vier op de reservebank....ik heb net genoeg voor een partijtje schaak en met hun partners erbij kunnen ze mah-jongen of klaverjassen. ( kwartetten?)
voor de les mail ik je wel privé
groetjes vanuit een nog steeds zonnig W, bij deze nogmaals bedankt voor het sturen van het zonnetje

marian'ne m zei

Ik denk dat anny het museum bedoelt van hennie en sjoerd stevan, de pronkrol staat ook in hun boek, "pronkjuweeltjes". Hun collectie wordt op het moment ergens anders getoont tijdens de vebouwing. Dat stond in de laatste nieuwsbrief van Merkwaardig.

marian'ne m zei

Maar dat zal je wel weten waarschijnlijk, of wil je het krantenknipsel graag hebben :-))) ( Ik zit mee te denken!)

Marcella zei

bedankt voor het meedenken, marianne, dat wordt zéér gewaardeerd..Ik wist wel van de verhuizing af, maar ik weet niet waar ze op dit moment te vinden zijn. geeft niet, ik ga er op korte termijn toch niet heen. Anny zal ongetwijfeld de krant al voor me apart gelegd hebben ;) die snapt ook wel dat ik het dan ook graag wil hèbben...desnoods een kopietje..komt goed, Anny is altijd heel attent.
het is inderdaad het museum van Hennie Stevan, ik had haar al eerder gelinkt ( museum voor naaldkunst). op de website staat het nieuwe adres nog niet, maar dat komt nog wel.

marian'ne m zei

ik heb net de hele V.krant van zaterdag doorgespit maar niets gevonden. (wil het zelf natuurlijk ook zien:-))
Waar het is zal ik even nakijken ( ook voor mij zelf!!)

yvonnep zei

Zover je kunt kijken was... wat een nachtmerrie :-) maar wat een leuk verhaal!

Juul :o) zei

Het is niet te beschrijven wat een ellende de mensen toen hebben meegemaakt!

@ marian'ne m, het stukje stond in de Trouw van zaterdag...

marian'ne m zei

Echt handig he, heb ik allemaal nieuws zitten lezen waar ik EEEEcht geen zin in heb :-)

ron zei

ieper: de grond doordrenkt met bloed. de meest gruwelijke oorlog ooit. en gewassen ma oest er worden...

maar ook fraaie poezie in Watou en hEErlijke bieren..

marcella zei

@ron, de meest zinloze oorlog ook, voor zover je een oorlog ooit zinnig kunt noemen. De heren uit het gezelschap vonden de bieren dan ook heerlijk en culinair kwamen we niets te kort daar. Ik heb en passant ook wel wat textielerigs beleefd..de krentjes uit de pap ;) het geheel was erg leuk in ieder geval