maandag 17 april 2006

Mechanisch papier

Voortbordurend op mijn vorige logje kwam ik door Yvonnep (met gevoelens van dank voor het meedenken) op de automata in York. Een jaar of tien geleden kwamen wij daar een paar keer in de buurt en hadden al snel het museum of automata ontdekt. Er was een gevarieerde hoeveelheid automatisch bewegende mensjes en diertjes te zien. Er zat bovendien heel veel humor in de onderwerpen die geanimeerd werden. Wat ik vooral ook heel leuk vond was de eenvoudige wijze waarop alles functioneerde, het gaf inzicht in technische zaken die ik tot dan toe niet echt tot mijn favoriete kennisgebieden beschouwde...
Er was ook een museum winkeltje waar wij allemaal iets uitzochten. Mijn mechanical dog heb ik nooit gemaakt...zonde om in het bouwplaatje te knippen. Mijn dochter, indertijd weg van varkens koos voor "If pigs could fly" ook die is nooit gemaakt om dezelfde reden.
Manlief kocht "tapping hands" een hand waarvan de vingers ongeduldig op de tafel trommelden....hij heeft hem in hout uitgevoerd en op zijn werk neergezet voor ongeduldige cliënten. Jongste kind koos "surfing dog" Hij heeft ook zijn bouwplaatje heel gelaten en het mechaniekje in hout uitgevoerd.
Voor een toen dertien- veertienjarige geen geringe prestatie.
Het resultaat staat hieronder.





Voor wie meer wil zien en lezen over deze automata: klik op onderstaande url en geniet, er zijn erg veel voorbeelden te zien en veel in bewegende toestand
http://www.cabaret.co.uk/start.htm



6 opmerkingen:

yvonnep zei

Jaha! Dat was het ...'t museum van automata. Ik had vroeger vrienden in York wonen en bij elk bezoek móest er een bezoek aan dit museum plaatsvinden. Geweldig dat jullie er nog dingen van hebben. Ik kan me nog wat van die mechanische installaties herinneren, maar dat is al. Bij het lezen en zien van je log komen alle goede gevoelens weer boven. Mijn vrienden zijn verhuisd, dus ik ben lang niet in York geweest. Jammer dat het museum weg is.

Juul :o) zei

Wat is dit leuk, er gaat weer een wereld voor me open!
Ook bij ons liggen nog ongebruikte bouwplaten, maar dat je in papier beweging kon brengen, dat heb ik nooit geweten!
Bedankt voor weer een leuke nieuwe ontdekking! :D
De surfende hond is super leuk!
Nu de houten hand nog op de foto...? ;)

ineke zei

Nou, dat was zéker geen geringe prestatie voor die leeftijd!
Is hij verder gegaan in iets technisch?
Heel leuk, wat je ons hier weer allemaal laat zien.
Groetjes,
Ineke

Berthi zei

Wat een super prestatie voor een tiener........ het creatieve zit in de genen!!

Liesje zei

www.flying-pig.co.uk
is er ook nog eentje. je kunt je inschrijven voor de nieuwsbrief en sommige dingen kun je ook downloaden en of printen.... 8) @ Marcella: Eten en bonen was gezellig gister!

marcella zei

@Liesje, mooi website.. nu kunnen wij ook Dingen begrijpen :D , techniek valt wel mee als ze het l a n g z a a m uitleggen
na het bonenplanten hebben S en ik nog een klein beetje verloren met ander spel....ik ga oefenen :D

@ Yvonne, leuk dat jij ook in York bent geweest in het museum...er is nu een soort reizende tentoonstelling kennelijk..dus er zijn nog mogelijkheden om e.e.a. te zien.

@ berthi, ik geloof wel dat ze nogal erfelijk belast zijn, maar dat geldt voor mij ook, mijn vader was ook nogal creatief. Zoon studeert inderdaad iets technisch.