dinsdag 24 januari 2006

vijfjarenplan

Dit is een van mijn projecten die maar niet af wil komen.Het idee was erg leuk. Met onze quiltgroep zouden we een quilt maken. De bedoeling was dat ieder van ons een onderwerp uit zou kiezen en al die ( 18)  onderwerpen moesten op een of andere manier in ieders eigen  quilt verwerkt worden. Iedereen werkte voor zich zelf en  koos zelf de  kleuren, maat  en technieken. Behalve de onderwerpen was dus alles vrij naar eigen inzicht.Iedere keer als  de groep bij elkaar kwam werden er   twee mensen geloot  die hun onderwerp bekend mochten maken. Het was de bedoeling dat we dan elke bee een groter stukje  van onze quilt in wording aan elkaar konden laten zien. In het begin heb ik het tempo redelijk bijgehouden maar op een zeker moment kwam ook bij mij de klad er in....Toch wil ik de quilt afmaken. Drie quilts zijn inmiddels af. Eentje in redwork, een met traditionele blokjes en een met veelhoeken die in elkaar passen. Drie totaal verschillende quilts. Dat stimuleert toch weer om door te gaan.Mijn plan  is als volgt ik vul de 18 blokjes aan tot 25, dan heb ik 5 rijen van 5 blokjes. De blokjes worden met een sashing aan elkaar gezet en rondom komt een rand met punten,  een soort kleine  Dear Jane dus.Ik heb mijn collectie blokjes  maar weer eens neergelegd en heb gisteravond een  blokje afgemaakt en ook nog een nieuw blokje gemaakt. Ooit komt het allemaal goed, een kwestie van doorzetten. Van de gekozen onderwerpen moet ik nog blokjes maken met de onderwerpen "cijfers en letters" en "kinderspeelgoed" . Ik wil dat graag vertalen in een min of meer traditioneel gepatcht blokje....heeft er iemand nog een goed idee?

21 opmerkingen:

Annette zei

Misschien voor het speelgoed blokje eenSunbonnet Sue of een leuke beer apliceren. Kijk eens bij little quilt.
Die hebben trouwens ook mooie letters om te apliceren.
En voor het alfabet....alleen lapjes met letters gebruiken?

Berthi zei

Elke dag een blokje..... en je bent klaar voor je het weet!!!!

Juul :o) zei

Dat wordt weer genieten met oude tijdschriften doorbladeren..., boeken bekijken, wegdromen...
Stof met lettertjes gebruiken voor de ABC...
Heb je EQ5?
Barbara Brackman's Encyclopedie?
Google? ;)

Juul :o) zei

Hoe groot zijn de blokken?

marcella zei

ik wil de blokjes graag patchen en dat maakt de keuze wat beprerkt. Zonhoedje Zoe valt af omdat ik een hekel heb aan dat meisje. Aan dat ventje ook trouwens.
Juul, na dagen bladeren was ik niet veel verder dan het afwijzen van Zonhoedje ;-)
zonder naad zijn de blokjes 12 x 12 cm
ik heb zelf al gedacht aan tumbling blocs maar gezien de maat van het blokje zal ik dan erg kleine kartonnetjes moeten gebruiken...en dat betekent weer veel werk.
de laatste 7 blokjes mag ik zelf verzinnen.

Juul :o) zei

Ik zal m'n raderen eens laten draaien... 8)
Maar ik heb ook nog huiswerk, over een hond en hazen, een lees opdracht...
Waar heb ik die HZG nou gelaten... :P

Berthi zei

Juul,

Kan je niet via Google eventjes zoeken waar die HzG ligt?

Juul :o))))))) zei

:D :D :D :D :D

Berthi zei

Juul,
Heb jij mijn log van 19 oktober 2005 al eens gezien? Zoniet, kijk even. Het is een leuke log voor je!!

Annette zei

Is er niet een blok dat jigsaw puzzle heet???

marcella zei

Hoi Anette,
ik heb niets kunnen vinden dat ook maar ergens op lijkt maar.....jouw idee brengt me wel op andere ideetjes..zoals een four-patch van vier puzzle stukjes. Grandioos dat je zo meedenkt in de produktie

Juul:o) zei

@ Berthi : They F*CK & S*CK!
En ze moeten eerst maar 'n broek aantrekken. 8)
Ik hou niet van "dat pluimvee". 8)
Met excuus aan Marcella, voor m'n language..., ik ben eigelijk heel zachtaardig... Maar F & S...grrr

Ik was gisteren 'n leuk blok op het spoor, plus allerlei andere leuke dingen, druk ik met m'n voet tegen de aan/uit schakelaar vd stekkerdoos... :( en ja floep alles weg :?
sindsdien ben ik in mineur... :? 't zal de winterbleus wel zijn. :P, gelukkig zag ik sneeuwklokjes in de tuin :D nu de rest nog...

Juul :o) zei

geLLukkig, ja hoor: de blues... :? als ik dat woord ook al niet meer goed neerzet... 8)

Aanvulling: na drie pogingen tot plaatsen...
zie ik dat ik m'n naam nog niet had ingevuld... :?
ik moet in winterslaap! ;)

Juul :o) zei

Niet gezocht, toch iets gevonden tijdens het surfen:

http://www.betterlivingthroughdesign.com/type/archives/muji_puzzle_cookies.html

Voor quiltpatronen werden vaak cookie cutters als vorm gebruikt, zie hier de moderne versie, en misschien je 4-patch blok idee oplossing?
groetjes van een iets minder depri typje. ;)

Juul :o) zei

@ Annette hij bestaat, komt'ie:

http://www.quilterscache.com/J_L/JigsawPuzzleBlock.html

http://www.quilterscache.com/J_L/JigsawPuzzleBlock_Page2.html

moderne variatie:

http://www.equiltpatterns.com/quiltpattern.php?products_id=53

groetjes. :D

Juul :o) zei

En tot slot (?) : A is for Apple...:

http://www.quilterscache.com/A_C/AppleBlock.html

Met een ABC stofje...? Hij is te groot, maar makkelijk (?) te verkleinen.

Of je maakt een klokhuis, en schrijft/borduurd erbij:
"A is voor appel..., maar ik had zo'n honger!" :D :D
("En ik heb het hele alfabet opgegeten!") :D
Wat dacht je van een wurm erbij...

Of een 4-patch met appel, bal, en de andere twee mag je zelf bedenken...LOL
Ligt eraan of je een Nederlands of een Engels ABCD maakt. ;)
En als je nou niet bang was voor miniatuur gepriegel, dan kon je het hele alfabet, mini paperpiecen...oid...
Challenge? ;)

Juul :o) zei

http://www.quiltbus.com/QuiltBlocks.htm

rechts boven omreken tabellen, ivm appel 8 inch... 8)

anneke zei

kun je geen idee halen uit het boek: ABC-quilts? Karin Pieterse geloof ik, maar weet ik niet zeker.
groetjes

Juul :o) zei

Bordurende man was donderdag in Man bijt hond:

http://info.omroep.nl/ncrv?nav=ynvbIsHtGLLK

Als je niet het hele programma wilt zien, moet je de tijdschuif op 15.25 zetten.
Let op z'n garen opbergkast (kwijl), en de achterkant van z'n werk. (jakkie)
Veel plezier!
(Biologische groente smaakt beter!) ;)

Juul :o) zei

http://216.185.153.143/freebies.htm

Even naar beneden scrollen... :D

Juul zei

Dear stitching friends,
I want to make my apologies, I send you a link with a lot of freebies I found last night.
It starts with a blank spot, and after scrolling down to the bottom in a hurry I found all the freebie-links.
After surfing several of them, I felt like sharing these freebies with some fellow stitchers...
Later today I went on surfing this site, and I saw the links in the middle that I overlooked at first scrolling down in a hurry...
My apologies if I hurt any ones feelings, if I had noticed these links before, I had never said: "Enjoy,...".
I'm so sorry this has happened.
Juul

Beste borduur vriendinnen,
Ik wil hierbij mijn verontschuldigingen aanbieden, en iets uitleggen.
Ik heb jullie een link gestuurd met veel gratis patroontjes die ik graag wilde delen nadat ik vanaf beneden af enkele had bekeken en heel veel leuke patroontjes had gedownload.
Later vandaag, ging ik verder met het surfen op deze pagina, en zag toen dat halverwege de pagina alle links gewijd waren aan de slachtoffers van 11 september...
Het was dus niet gepast om "veel plezier', erbij te zetten, in mijn haast om naar beneden te scrollen had ik deze links de eerste keer niet gezien en dat spijt mij.
Juul.